Microxarxa Consum Conscient - Residu Zero
Parlar sobre residus no funciona. Centrar-nos únicament en què i com s’ha de reciclar no funciona.
Nosaltres no volem parlar de residus. Volem parlar d’una altra forma de fer les coses, de viure, de consumir.
Abordem propostes pràctiques per afavorir a un pensament més complex i crític per part d’alumnes i docents.
Incorporar la visió d'un consum conscient i una cultura del residu zero ens pot ajudar a generar uns hàbits més sostenibles dins de la comunitat educativa i a la promoció d'accions creatives i engrescadores per donar resposta a aquesta problemàtica.
Vols participar-hi?
-
Si ets una ESCOLA BRESSOL MUNICIPAL, vine i forma part del grup de treball Residu Zero. Eliminem les tovalloletes i treballem amb les famílies per una criança residu zero.
-
Si ets una ESCOLA O INSTITUT, vols aprendre a treballar el consum conscient des de la participació de l'alumnat? Noves mirades pels reptes: consum conscient de roba i reducció de materials no reutilitzables als esmorzar.
Recursos vinculats:
- Taller de sabó amb oli usat: a partir de 12 anys amb una durada d’1,5 hores.
- Taller d’espelmes amb oli usat: a partir de 10 anys activitat amb una durada d’1,5 hores.
- Conte/activitat sobre la producció del tèxtil i el seu reciclatge: activitat d’1 hora de durada, a partir de Cicle Inicial de primària // fins a 3 grups-classe/centre.
Tots els tallers s’adaptaran a les necessitats dels infants i del grup-classe (prèviament pactat amb l’escola).
Us donem prioritat per inscriure-us a l’activitat del programa Lleida en Viu “Descobrim la gestió dels residus sòlids urbans” (a partir de CS). Cal indicar al tràmit que sou centres membres de la microxarxa.
Propotes pel 1r trimestre de 2024/2025:
Temàtiques abordades a la presentació de la formació de 2023/2024 CONSUM: Més enllà del visible. Presentació
1. Anem a filosofar una mica... atureu-vos una mica i genereu reflexió i debat sobre què és consum per a nosaltres? Tothom té la mateixa idea? Són les nostres necessitats limitades o il·limitades? Té alguna implicació considerar-les d'una forma o altra? Aspirem a tenir un major benestar o qualitat de vida? Quina diferència hi ha? Com afecta la nostra forma de consumir viure a un sistema capitalista i globalitzat?
"Filosofar siempre ha sido un acto subervisvo" (Marina Garcés. 23/01/20218 - BBC)
2. Conèixer els diferents cicles de vida dels productes - model d'economia dels residus ens ajudarà a entendre els grans debats. Beneficis i impactes.
Visualitza els recursos per entendre les diferències entre l'economia linear, l'economia del reciclatge i l'economia circular. Amb quina et voldries quedar?
Has tingut en compte les implicacions del transport, energia i distribució dels beneficis i problemàtiques per escollir el model d'economia amb el qual et voldires quedar?
3. Consum i relació amb el canvi climàtic... a partir de les dades, què podem dir de la relació entre el model de consum i el canvi climàtic? Visualitza els recursos per generar aquest debat.
4. Consum conscient. Per què el què, el quan i el com consumin sí que té una importància. I tu, quins criteris tens a l'hora de consumir?
5. Activitat per a despertar consciències: Fins on estaries disposat a renunciar per fer front a l'emergència climàtica? Pots descarregar-te AQUÍ el joc sencer.
Us recomanem fer amb vosaltres mateixos aquests exercicis de reflexió abans de plantejar-vos a l'aula.
Si teniu algun dubte o pregunta, poseu-vos en contacte.
Recuperarem aquesta línia de treball a la 1a sessió de la formació del curs 2024/2025, però ens centrarem més en la temàtica roba i materials no reutilitzables de l'esmorzar (alumini i plàstic). Us hi esperem!
LLIBRES, CONTES, VÍDEOS I WEB de consulta i inspiració
Consulta AQUÍ els llibres de coneixement, contes, vídeos o web que us recomanem.
Si conèixes algun recurs que vulguis compartir amb la xarxa, envia'ns un correu.
DIFUSIÓ
Recordeu que ens podeu seguir a les xarxes amb l'etiqueta #EscolesSosteniblesLleida i a @Lleidaenverd.
Si voleu incloure el logo de la microxarxa per a les vosters comunicacions a la vostra comunitat educativa:
ANTECEDENTS: PLA PREVENCIÓ DE RESIDUS AL CENTRE
La microxarxa Pla Prevenció de Residus al centre s'ha impulsat pel programa de l'Agenda 21 Escoalr de Lleida des de 2020 fins al 2023. Aquesta era una proposta metodològica per gestionar de manera eficient les accions que cal emprendre per reduir la generació de residus i millorar la recollida selectiva als centres educatius. (+info)