Habitatge i Transició Ecològica

Microxarxa +Biodiversitat a l'Escola

Descobrim la biodiversitat al centre i al seu entorn per endinsar-nos en l'aprenentatge vivencial i quotidià pel fet de tenir la natura present i no estar d'esquena als ritmes naturals i observar la biodiversitat del territori.

Conjuntament, desenvolupem activitats pràctiques per entendre la complexitat i funcionalitat del sistema ecològic. Guanyem coneixements i trucs per perdre la por i entendre l'oportunitat que tenim davant.

Independentment del vostre pati i entorn, us convidem a formar part d'aquest grup de centres. Segur hi ha sorpreses per a tothom!

 

FORMACIÓ

Aviat farem difusió de l'oferta formativa pel pròxim curs.

Si us podem avançar que us oferirem 1 formació i la creació d'un grup de treball sobre aquesta temàtica.

La formació Oasis de Biodiversitat facilitarà els coneixements pràctics per implementar una descoberta de biodiversitat al centre, entendre les implicacions del canvi climàtic i com orientar les accions de renaturalització i millora de la biodiversitat al centre i espai proper. Orientada principalment per CS i ESO. En el marc de l'ApS Oasis de Biodiversitat de secundària.

Complementàriament, generarem un grup de treball sobre Descoberta de la Biodiversitat per imaginar, dissenyar i implementar conjuntament activitats educatives al pati i a les aules que ens permetin descobrir la biodiversitat propera i observar i entendre processos ecològics quotidians. Les sessions de la formació Oasis de Biodiversitat formaran part del calendari de trobades com a espais formatius. Oberta a tots els nivells educatius.

 

INFORMACIÓ I DOCUMENTS DE SESSIONS FORMATIVES ANTERIORS:

Recordeu, 3 coses a tenir en compte quan treballem la descoberta de la biodiversitat:
  • FER-HO PRÀCTIC: cal portar material d'observació i identificació perquè puguin experimentar directament, però cal tenir en compte que acostuma a ser material delicat, pesat i/o voluminós. Més important encara, cal aturar-se un moment a recordar que ens trobarem amb éssers vius i que no els hem de fer malbé ni espantar-los. Normes clares abans de començar.
  • FUNCIONALITAT: més que fer llistes no noms d'arbres, d'ocells, etc. intenteu introduir aspectes funcionals de l'ecosistema i els diferents éssers vius que esteu observant (pol·linització, captura de CO2 i generació de O2, etc.). Consultar informació sobre els Serveis dels Ecosistemes per  saber-ne més i tenir més idees.
  • COMPLEXITAT: donar-nos temps a introduir idees, temàtiques, jocs i dinàmiques que ens puguin facilitar entendre aquesta complexitat. L'exemple de la xarxa tròfica sempre és un èxit.... i el SOL? No perdeu l'oportunitat d'introduir-lo!.
Web del riu Segre: podreu trobar molta informació per treballar la biodiversitat, així com la relació entre el sistema ecològic i social (ex. oficis al voltant del riu).
Infografies d'ocells editades per l'Ajuntament de Lleida (disponibles online). Podeu passar a recollir alguna còpia per les nostres oficines (planta baixa del Pal·las) si les voleu utilitzar per a alguna sortida o activitat.
  • Mini-guia Els ocells urbans de Lleida, AQUÍ
  • Mini -guia Els ocells de riu i bosc de ribera de Lleida, AQUÍ

Concretament per l'ETAPA INFANTIL, aquest curs hem generat aquestes propostes de treball:
  • Propostes de treball relacionat amb la Descoberta del món VEGETAL (Etapa infantil)Disponible
  • Propostes de treball relacionat amb l'increïble món dels INVERTEBRATS (Etapa infantil): Disponible
Consulta tota la informació i documentació sobre Descoberta de la biodiversitat a l'etapa infantil , AQUÍ.

 

Pel que fa a l'ETAPA de 1r a 3r d'ESO, impulsem un projecte d'ApS "Oasis de biodiversitat".

Voleu afavorir la biodiversitat al vostre centre educatiu?

Converteix al centre en un Oasi de Biodiversitat a Lleida.

Qualsevol centre per increïble que sembli alberga diferents formes de vida. Hem anat a espais al 90% formigonat i altres amb espais verds rellevants i a tots, hem pogut trobar éssers vius, i el més important, parlar de la biodiversitat a través de l’experiència directa dels alumnes amb el seu entorn.

Els INS Guindàvols, INS Castell dels Templers, INS La Mitjana, INS Màrius Torres, COL Episcopal ja han iniciat aquest camí.

I vosaltres? Hi voleu formar part?

Consulta tota la informació i documentació sobre el projecte ApS Oasis de Biodiversitat  (secundària), AQUÍ.

LLIBRES, CONTES, VÍDEOS, WEB I APPS de consulta i inspiració

Consulta AQUÍ els llibres de coneixement, contes, vídeos o web que us recomanem.

Si conèixes algun recurs que vulguis compartir amb la xarxa, envia'ns un correu.

 

DIFUSIÓ

Recordeu que ens podeu seguir a les xarxes amb l'etiqueta #EscolesSosteniblesLleida i a @Lleidaenverd.

Si voleu incloure el logo de la microxarxa per a les vosters comunicacions a la vostra comunitat educativa:

Et destaquem...