Una quinzena de productors inicien avui el curs de formació “Sortides comercials i valor afegit als teus productes agroalimentaris”, impulsat per l’Ajuntament de Lleida, a través de la Fundació per la Sostenibilitat Lleida 21 i l’àrea de l’Horta, dins de les accions de promoció de la marca Horta de Lleida, i conjuntament amb l‘Escola de Capacitació Agrària d’Alfarràs.
El curs, de vint hores, té l’objectiu de facilitar als agricultors les principals estratègies per a oferir productes agraris amb valor afegit, que suposin la millora de la qualitat, la seva diferenciació al mercat i un increment de la seva rendibilitat. Així, s’ofereix una formació teòrica i pràctica per transformar les fruites i hortalisses (amb conserves, sucs i la millora del packaging, entre d’altres) i per trobar nous canals comercials, com la venda directa o l’especialització en el mercat gourmet.
Es pretén formar els professionals en les tendències de mercat, les normatives necessàries que cal complir i les instal·lacions requerides per a cada procés, mitjançant una visió molt pràctica i aplicada. També es facilitaran els recursos necessaris perquè els agricultors puguin endegar les noves línies de producció a Lleida, com materials, eines o obradors col·lectius. També s’inclou una part de planificació econòmica i gestió en la creació de nous productes, així com en l’organització de projectes col·lectius.
El professorat del curs està format per persones amb experiència en el sector i inclou casos pràctics d’exemples de diversificació agrària a través de productes amb valor afegit. Els ponents són: Esther Girabet de l'obrador Avantva Coop; Miquel Aige de l’empresa KM0; Ingrid Aguiló i Jordi Ortiz del grup Fruites i Hortalisses Processades de l’IRTA-Lleida; Ana Maria Doladé (experta en màrqueting); Laura Matias-Guiu (dietista-nutricionista) de Recoop; Anabel Camara màster en Gestió e Innovació en la Indústria Alimentària; Xavier Cambrodi de l’empresa Agro Codi0 i Jordina Rives de Ponent Coopera.
El curs es durà a terme a Lleida a les instal·lacions del Parc Agrobiotech i a l’ECA d’Alfarràs durant els dies 7,10 ,18, 21 i 28 de novembre de 2025. Està destinat a agricultors professionals i a totes aquelles persones interessades en emprendre un negoci alimentari.
Comissió de l’Horta
Avui s’ha informat a la comissió de l’Horta de l’inici d’aquesta acció de formació, així com de la concessió a la Fundació Lleida 21 d’una subvenció del departament d’Agricultura de la Generalitat per a dur a terme una campanya de comunicació i promoció de la Marca Horta de Lleida. El pressupost del projecte és d’uns 30.000 euros i comptarà amb aquest ajut, que és d’uns 16.000 euros.
D’altra banda, durant la comissió també s’ha informat que pròximament s’obrirà el període de candidatures pels premis Horta 2026.