Habitatge i Transició Ecològica

Esmorzars Saludables

Al llarg de la vida educativa d’un alumne es realitzen uns 2.340 esmorzars des d’Educació Infantil a 4r d’ESO.

Quants alumnes passen pel centre cada dia? Cada curs? Com són els esmorzars dels alumnes? I dels docents?
L’estudi dels esmorzars és una oportunitat per revisar hàbits quotidians i reflexionar sobre per què té importància què i com consumim.
Nosaltres veiem paper d'alumini, però què hi ha darrere? Com es produeix l’alumini que consumin? Quina petjada de carboni té? Quant temps triga en degradar-se? O es pot reciclar?
Us proposem abordar aquestes preguntes i moltes més amb la participació del vostre alumnat.

 

Plantegeu la vostra situació d’aprenentatge per abordar aquestes qüestions dins de l'esquema del projecte ambiental:

 

 

Us facilitem exemples d'actuacions per cada una de les fases (els continguts teòrics i detalls de les accions es proporcionarà a la Formació Consum Conscient - Residu Zero):

 

MOTIVA:
  • Visualitza alguns dels vídeos o documental que puguin començar a generar una curiositat o inquietud relacionada amb els Esmorzars Saludables.
  • Crea un espai de difusió i sensibilització al centre per donar a conèixer els que aneu esbrinant sobre els Esmorzars Saludables i que vulgueu compartir amb tot el centre.

INVESTIGA:

  • Saps quant temps triguen a degradar-se els diferents materials a degradar-se?
  • Quantificació dels residus dels esmorzars: 3 setmanes, 3 dies durant el curs (NOV-FEB-ABR)
  • Saps d'on ve la fruita que menges?

IMAGINA EL CANVI:

  • Us recomanem dedicar el temps que considereu necessari per facilitar la reflexió i el debat sobre el que els alumnes han vist fins ara i com voldríem que fossin els seus esmorzars i què implicaria això.
  • Si convé, per generar un debat més profund es pot plantejar la possibilitat de fer diferents dinàmiques: mapes mentals col·laboratius, jocs de rol amb la representació dels diferents interessos, debat amb dues visions oposades, escenaris de futur segons idees proposades, etc.

1,2, 3...ACCIÓ!

  • D'acord amb els principals temes observats es poden suggerir diferents accions com: taller d'embolcalls reutilitzables, informar a les famílies sobre què són els Esmorzars Saludables, difondre al claustre la problemàtica i desitjos per part de l'alumnat, generar accions de comunicació per difondre els coneixements, dades de la quantificació o altres activitats.

AVALUA

  • Revisa què ha anat bé i què no. Què voldreu mantenir pel pròxim curs i què creieu que s'ha de millorar o reformular.
  • Reviseu si els objectius marcats s'han assolit.

 

La Setmana Europea de la Prevenció de Residus (EWWR) farà èmfasi en la importància de reduir els envasos. Consulta la web AQUÍ.

Et destaquem...