Habitatge i Transició Ecològica

Navegació

Curs Els Residus a l'Aula 2013-2014

Curs "Els residus a l'aula" (curs 2013-2014)

 A mesura que es vagin realitzant les sessions, es podran anar consultant tots els documents i apartats (enllaços en color taronja):

Documents de les sessions:

 

Sessió 1 (7 de novembre): Presentació del Curs

 

  

Sessió 2 (21 de novembre): Ecoauditories de residus i materials

Les ecoauditories (de residus) als centres escolars, processos educatius, participatius i transversals, dirigits a educar en valors ambientals i a millorar l'ambientalització dels centres.

Us recomanem que consulteu les presentacions dels cursos anteriors, Col·legi Lestonnac-Ensenyança, Presentació Institut Joan Oró: Web de l'Agenda 21 Escolar, Presentació Escola La Mitjana, l'INS Manuel de Montsuar i el Col·legi Sant Jordi

volum impromis sta anna.jpg

 

Sessió 3 (Joan Solé, 12 de desembre): Compostatge

Cada cop més escoles fan hort. En aquest context, complementar l'hort realitzant compostatge permet completar a l'escola el cicle de la matèria orgànica i, paral·lelament, entendre el circuit no linial dels materials que es dóna a la natura. 

Podeu consultar la documentació del taller "Aprenem a compostar", on trobareu més documentació, experiències, presentacions,...

ingredients compostatge

 

Sessió 4 (9 de gener): Cicles i transformacions dels materials

Per poder comprendre la problemàtica i les alternatives que suposen els residus és important conèixer les característiques que tenen, les transformacions que pateixen, així com el cicle que es produeix amb aquell material (d'on prové, quines fases passa, on anirà a parar..,.)

 

Volem agraïr la col·laboració de l'Alba Castelltort, l'Anna Baró i l'Adrià Garriga, per facilitar-nos els detalls de l'activitat "El cicle del paper", activitat d'Escola i Ciutat de l'Ajuntament de Sabadell.  Aquí podeu trobar el dossier educatiu de l'activitat.

 

retall2.jpgretall3.jpgretall5.jpg  
retall 1.jpgP1090014.JPGretall4.jpg  

 

Aquí podreu trobar una fitxa que recull les "receptes" per fer sabó i biodiesel de l'Institut Josep Lladonosa.

P1090028.JPG

 I experiències d'internet com: El decímetre cúbic i el litre (amb llaunes), Càlculs matemàtics amb llaunes i bricks, Geometria amb Tetra Bricks, i Càlculs amb la composició dels tetrabriks

 

 

Sessió 5 (23 de gener): Reutilització de Residus. Residus i art 

La reutilització de materials s'ha associat, fàcilment, a les arts plàstiques... però la vinculació dels residus i l'educació ambiental amb l'art contemporani i les possibilitats de reutilització de materials als centres escolars...van molt més enllà!

 

- Presentació marc: La reutilització de residus al centre escolar

- Presentació sobre Residus i Art de La Panera

- Presentació del projecte LLums de Nadal per ser Vistos de Down Lleida

 

Us recomanem que consulteu també les presentacions de cursos anteriors:

- "Educació Ambiental i art contemporani" i  

- L'expoició R+R+R i altres recursos artístics sobre residus de La Panera, i presentació d'experiències entorn a l'exposició R+R+R, amb la participació del Col·legi Claver i els alumnes de Ciències de l'Educació

- Presentacio del Taller d'Ecodisseny amb EASD Ondara i el dissenyador Curro Claret, i els resultats de l'esmentat taller, totes elles, experiències presentades durant els cursos anteriors.

- Presentacions sobre la reutilització de residus a l'aula: Llar d'Infants Josep Borràs i l'Escola Parc de l'Aigua 

P1230041.JPG

11325356525_792fd09709_o.jpg



 

Sessió  (7 de febrer de 2014): Passem a l'acció!

 La gestió dels residus a l'escola s'ha de basar en la prevenció dels mateixos, treballant temes com la reducció de la generació de residus, el que sovint implica canviar hàbits de consum, passant a un consum conscient i responsable. Durant la sessió veurem algunes propostes d'accions que es poden dur a terme i la importància de la comunicació/sensibilització ambiental com a suport a les accions desenvolupades, i com a eina pedagògica en sí mateixa.

 

- Presentació Escola Parc de l'Aigua

- Presentació Passem a l'acció: què podem fer amb els residus?

- Presentació Comunicació i sensibilització ambientals

 

DSC_2692.jpg projecte consum parc aigua.jpg DSC_2689.jpg

Alguns recursos interessants sobre la sessió::

Aquí podeu consultar criteris ambientals per a l'adquisició de material d'oficina.

Material d'Intermon Oxfam sobre consum responsable:

Gimcana "Subirats, investigadors privats"

Consumista jo? d'Intermón Oxfam

Guies d'Educació Ambiental de l'Ajuntament de Barcelona:

Guia EA 34: Som allò que vestim: Guia per al consum responsable de moda

Guia EA 33: Canviem de codi: el comerç just i solidari

Guia EA 32: 10 Estratègies per prevenir els residus: guia del consumidor

OPCIONS: Revista d'informació per al consum conscient i transformador

Ficmateca: l'arxiu audiovisual del Festival Internacional de cinema del Medi Ambient. Material audiovisual (documentals, animació, curts, llargmetratges,....) sobre medi ambient accessible al centres educatius

 


Sessió 7: Taller Pràctic "Elaboració de sabó a partir d'oli usat"

 L’objectiu del taller era facilitar als assistents una formació bàsica sobre el procés de saponificació, aprendre diferents tècniques per elaborar sabó en pastilla, moll, de rentadora... i, sobretot, realitzar una pràctica real en la que els mestres han pogut elaborar les seves pròpies mostres de sabó, tot comentant com es podria traslladar l’experiència a l’aula.

 

P2200017.JPG P2200020.JPG P2200025.JPG P2200026.JPG mostres sabons.jpg    

Receptes:

Sabó en pastilla Sabó moll (líquid)

1/4 litre d'aigua

42 gr de sosa

1/4 litre d'oli

1/4 litre d'aigua

7 gr de sosa

32 ml d'oli

Us recomanem  consultar:

- Calculadora de saponificació:http://calc.mendrulandia.net/?lg=cat

- pdf general sobre la elaboració de sabó: www.udl.cat/export/.../PPT_Sabx_per_les_mans.pdf‎

 

 

Recull de Recursos sobre Residus::

A continuació trobareu un recull de recursos diversos per treballar els residus a l'aula per a tots els nivells educatius (educació infantil, primària, ESO,...) tant a nivell de propostes didàctiques, contes, jocs,... com material informatiu per alumnes i/o professors, llibres (que majoritàriament podeu trobar a la xarxa pública de biblioteques, o disponibles al fons documental de l'Agenda 21 Escolar de Lleida), webs, blogs, materials audiovisuals....

Navegació

Et destaquem...