Habitatge i Transició Ecològica

Et trobes a:Inici/Habitatge i Transició Ecològica/Notícies/Cloenda de l’Agenda 21 escolar de Lleida

Cloenda de l’Agenda 21 escolar de Lleida

L’alcalde ha felicitat els 49 centres que han participat aquest curs en el programa que vol implicar els estudiants amb un món més sostenible

Data publicació: Dimecres 10, juny del 2009


Imatge de la notícia Cloenda de l’Agenda 21 escolar de Lleida
L’alcalde de Lleida, Àngel Ros, ha presidit aquest dimarts a l’auditori municipal Enric Granados la cloenda del programa Agenda 21 escolar de Lleida del curs 2008-2009, en el qual han participat 49 centres escolars amb l’objectiu d’aconseguir que la ciutat sigui més sostenible. Alhora, el programa pretén ser un reconeixement, estímul i suport a la tasca que fan els centres, una invitació a aquells que encara no hi treballen i una nova oportunitat de reforçar els vincles entre escola i ciutat. Arxiu de so d'Àngel Ros

Durant aquest curs 2008-2009, el tercer de funcionament del programa, hi han participat 49 centres, des d’escoles bressol a centres de secundària, que han dut a terme projectes en diferents àmbits. Els centres participants han estat:

• 1 escola bressol privada
• 8 escoles bressols municipals
• 22 centres d’educació infantil i primària
• 1 aules taller
• 8 instituts d’educació secundària obligatòria
• 8 col•legis concertats
• 1 centre d’educació especial

Entre les activitats d’aquest curs es pot destacar:
• En l’àmbit de la gestió dels residus, s’ha endegat un nou servei de recollida de paper i cartró per als centres escolars de la ciutat, que ha tingut una acollida molt favorable entre els centres participants en l’Agenda 21 Escolar. S’han repartit gratuïtament els recursos necessaris per aquesta recollida selectiva (contenidors rodants de color blau per treure el paper al carrer i papereres de cartró de dues mides per organitzar la recollida dins de l’escola). Això a facilitat a les escoles la recollida selectiva del paper pel seu reciclatge. En aquesta línia, i per ajudar als mestres a treballar didàcticament el tema dels residus s’ha fet un seminari de formació on han intercanviat experiències entre els diferents centres i també S’han realitzat 3 tallers de creació a partir de material de rebuig, reutilitzable, reciclable, en col·laboració amb l’Escola Traç.

• En l’àmbit del pati, s’ha ofert un curs de formació adreçat al professorat, amb propostes pràctiques per a millorar el pati i, especialment, la seva biodiveristat, és a dir, com aconseguir que hi hagi major número d’espècies de plantes i d’animals (especialment insectes i ocells) als patis de les escoles

• En aquest marc destaca especialment el nombre de centres que han posat en marxa o han continuat amb els horts escolars. Aquests centres han disposat d’un curs de formació i també d’una sessió assessorament personalitzat a càrrec de l’ADV Ecològica de Ponent, que els ha ajudat a introduir criteris d’agricultura ecològica en els horts de les escoles. Tots els centres interessats han pogut disposar de compost tant per a les activitats d’hort com de jardineria. Aquest compost prové de la Planta de Compostatge del Segrià, i es fa a partir de les nostres escombraries orgàniques (les que dipositem al contenidor marró del carrer). També se’ls ha ofert palots per reutilitzar que han utilitzat com a jardineres, com a parts de l’hort, etc. També s’ha gestionat des del programa la compra col•lectiva de diferents materials (malla antiherba, diferents tipus de substractes, etc).

• En col•laboració amb l’Agència de l’Energia de Lleida, s’ha organitzat una setmana de visites a instal•lacions d’energies renovables, en el marc de la Setmana Europea de les Energies Renovables. Els alumnes, especialment els de cursos superiors de primària i ESO, han pogut visitar una instal•lació fotovoltaica per produir energia elèctrica a partir del sol, una altra eòlica, on es produeix energia del vent i una instal•lació amb caldera de biomassa, on s’escalfa l’edifici a partir de les restes de fusta.

Totes les Agenda 21 Escolar tenen en comú el fet de ser un procés participatiu: de revisió dels plantejaments i pràctiques educatives, de compromís en algunes accions de millora en relació al medi ambient i la sostenibilitat en l’entorn escolar: ambientalització del currículum, gestió sostenible del centre, relació amb l’entorn, etc. Cada centre escolar decideix quins col•lectius hi participaran, com s’organitza i el nombre i dimensió dels compromisos que adquireix.

Al programa poden participar tots els centres d’educació infantil (0-3 i 3-6), primària, secundària (ESO, batxillerats, cicles formatius), d’educació especial,... de la ciutat de Lleida. Per ajudar els centres a elaborar i dur endavant l’Agenda 21 Escolar, des de l’Ajuntament s'ofereix:

• Un marc comú de treball.
• Materials de suport, amb orientacions pràctiques per a la realització del procés.
• Propostes i suggeriments de treball, recursos específics, suport tècnic,...
• Un servei d’informació, comunicació i assessorament, tècnic i pedagògic, personalitzat i continuat.
• Formació específica adreçada al professorat interessat.
• Dinamització i seguiment del procés, amb mecanismes per a l’intercanvi d’experiències.
• Ajuts econòmics per als centres sostinguts amb fons públics.

Et destaquem...