Habitatge i Transició Ecològica

Et trobes a:Inici/Habitatge i Transició Ecològica/Escoles Sostenibles/Butlletins informatius/I Butlletí Escoles Sostenibles - curs 2025/2026/L’hort a FEDAC Lleida: un espai verd que fa créixer la inclusió des de la infància

L’hort a FEDAC Lleida: un espai verd que fa créixer la inclusió des de la infància

Notícia del Col·legi FEDAC

Data publicació: Dimarts 02, de desembre del 2025


Imatge de la notícia L’hort a FEDAC Lleida: un espai verd que fa créixer la inclusió des de la infància

Hort escolar del Col·legi FEDAC

A la nostra escola l’hort s’ha convertit en molt més que un espai verd dins del pati. És un laboratori viu on els infants d’I3, I4 i I5 comparteixen experiències, aprenen junts i descobreixen el valor de la natura i de la cooperació. El projecte “Som de pagès, fem hort i compostatge” forma part dels Espais d’Aprenentatge Internivell, una metodologia que permet que nens i nenes de diferents edats treballin plegats, respectant els ritmes i interessos de cadascú.

Cada setmana, els grups passen per l’Espai de l’Hort, on observen, sembren, reguen i cuiden les plantes de temporada. En aquest entorn tranquil i estimulant, els infants aprenen conceptes científics —com el cicle vital de les plantes o la importància de l’aigua— alhora que desenvolupen habilitats socials i emocionals. Els més grans acompanyen els més petits, i tothom té un paper essencial dins del procés.

Un dels aspectes més valuosos del projecte és la seva capacitat d’inclusió real. L’hort ofereix un espai obert i sensorial on tots els infants poden participar de la seva manera. Per una banda, hi ha alumnes que troben en les rutines de l’hort una estructura previsible i segura que els ajuda a anticipar i gaudir del procés. Les activitats manipulatives i sensorials —com tocar la terra, olorar les herbes o observar els canvis de color de les plantes— afavoreixen la connexió amb l’entorn i la regulació emocional. D’altra banda, infants més inquiets, troben en l’hort un espai per canalitzar la seva energia i concentrar-se en tasques concretes i curtes, que donen resultats visibles i immediats. Així, l’hort esdevé un escenari on cadascú pot aportar el millor de si mateix sense comparacions ni pressions.

Les mestres destaquen que aquest projecte fomenta la cooperació i l’empatia, ja que cada infant troba el seu lloc dins del grup. Observen com els més tranquils ajuden els més moguts, o com els que necessiten més temps reben l’acompanyament natural dels companys. A més, el contacte amb la natura fomenta la calma i l’atenció plena, i enforteix el vincle amb la comunitat educativa. Les famílies participen aportant llavors, eines o idees, i els infants comparteixen els fruits de la collita amb elles i altres grups de l’escola.

Aquest projecte demostra que l’aprenentatge significatiu i inclusiu pot florir a través de les mans i el cor. L’hort és, alhora, una metàfora i una realitat viva: un espai on cada infant pot créixer al seu ritme, cuidat per la comunitat, i on l’educació esdevé una experiència que arrela.

Et destaquem...