Urbanisme i Planejament

Et trobes a:Inici/Urbanisme i Planejament/Notícies/La Paeria recull 190 propostes ciutadanes als Imaginem Platges Lleida i Antiga estació d’autobusos, que prendran forma a través d’un concurs d’idees

La Paeria recull 190 propostes ciutadanes als Imaginem Platges Lleida i Antiga estació d’autobusos, que prendran forma a través d’un concurs d’idees

Més de 850 persones han participat en els dos processos participatius expressant les seves propostes d’ús per als dos espais. Les idees a la llera del riu demanen mantenir el valor mediambiental, ubicar-hi serveis diversos i habilitar zones per al gaudi cultural, social i esportiu. L’antiga estació d’autobusos es vol convertir en un equipament multifuncional que esdevingui estratègic i motor del Centre Històric i de l’Eix Comercial. Després de l’estiu, es convocaran els concursos d’idees per definir els projectes finals en ambdós espais.

Data publicació: Dimarts 08, de juliol del 2025


Imatge de la notícia La Paeria recull 190 propostes ciutadanes als Imaginem Platges Lleida i Antiga estació d’autobusos, que prendran forma a través d’un concurs d’idees

La Paeria ha rebut 190 propostes ciutadanes als Imaginem Platges Lleida i Antiga estació d’autobusos que es tindran en compte a l’hora de redactar els projectes finals d’ambdós espais. El paer en cap, Fèlix Larrosa, i el regidor de Participació, Roberto Pino, han explicat que ha finalitzat la recollida de propostes dels processos participatius oberts amb la iniciativa Imaginem Lleida i que ja s’han elaborat els informes amb les conclusions finals que han de servir per a les pròximes licitacions dels dos projectes. Més de 850 persones ha participat en els Imaginem Platges de Lleida i Antiga estació d’autobusos, fet que mostra l’interès i el compromís que han generat en la ciutadania.

L’alcalde ha assegurat el projecte a la canalització del riu Segre pretén mantenir i explicar la seva diversitat mediambiental i protegir i difondre aquests valors naturals, alhora que es genera un espai de gaudi per a la ciutadania amb serveis diversos. Segons Larrosa, “això vol dir que s’han d’habilitar serveis com llum, seguretat, espais educatius i de coneixement, etc.” i que amb les propostes presentades cal buscar aquest equilibri. “Per això, la proposta que fem és que el concurs d’idees ja sigui un concurs amb operadors”, ha dit.

Sobre l’antiga estació d’autobusos, el paer en cap ha afirmat que és espai estratègic, que ha de connectar i cohesionar, i que ha de contribuir a la revitalització del Centre Històric. Ambdós projectes formen part del Pla d’Acció Municipal (PAM) i, a més, aquest de l’estació “forma part de l’estratègia del Pla Integral del Centre Històric i del Pla de Barris. Estem avançant perquè abans del 30 de setembre hem de presentar la candidatura a aquest Pla de Barris de la Generalitat”, ha matisat.

Pino ha remarcat que amb l’Imaginem Platges Lleida es vol convertir la llera del riu en una zona lúdica i oberta al gaudi de tothom, “que la llera del riu sigui un gran punt de trobada, als dos marges”, ha remarcat. En el procés, s’ha pres de referència el Pla del Riu Segre, que fa una anàlisi integral  i recull les característiques tècniques per saber què s’hi pot fer, i hi ha participat estretament la Fundació del Paisatge de Lleida.

S’ha fet una visita a l’espai; quatre tallers amb infants, joves i el conjunt de la ciutadania; una jornada lúdica i la participació telemàtica. En total, hi han participat 559 persones, amb força equitat entre homes i dones. En el desenvolupament de les diferents accions participatives, s’han valorat les qüestions mediambientals i sostenibles, les històriques i les socials i de lleure cultural, lúdic i esportiu. Pino destacat que els diferents col·lectius han interactuat per conèixer les serves preferències i veure altres opcions. Ha comentat que el procés participatiu és per consensuar els usos per posar en valor l’entorn natural i s’integri com a espai viu, accessible i dinàmic.

El procés s’ha tancat amb la detecció de 205 necessitats i 129 propostes, que s’han estructurat en tres eixos:

-Natura i paisatge: principalment, sobre la visió del futur del riu com a espai natural i la qualitat i quantitat d’aigua: més bosc, assegurar el cabal ecològic, etc.

-Accessibilitat i usos de l’espai públic: amb suggeriments per millorar l’accessibilitat al marge dret, connexió entre els dos marges, serveis i equipaments públics i usos socials i ambientals. Exemples: rampes, passarel·les, voreres adaptades, etc.

-Ús lúdic, esportiu i educatiu: sobre les activitats, infraestructures i el foment de l’activitat física: rutes de senderisme, ciclisme, cal·listènia, propostes intergeneracionals, d’educació ambiental, etc.

El regidor ha apuntat algunes recomanacions globals que se’n deriven com la voluntat d’aprofitar aquesta oportunitat per recuperar el riu com a espai central de la vida urbana, social i natural; l’equilibri i la preservació del riu; l’accessibilitat i els usos com a espai públic, i que la participació continuï present en el projecte final. Pino ha resumit el procés dient que la percepció rebuda és que es vol “recuperar el riu Segre com a espai viu, natural, accessible, útil, plural i per al benestar de les persones”.

L’Imaginem l’Antiga estació d’autobusos ha de concretar l’ús d’aquest espai urbà que quedarà alliberat pel trasllat de l’estació d’autobusos -a la nova ubicació a l’estació de ferrocarril-. El regidor Pino ha assenyalat que “és un espai clau dins el teixit urbà, amb capacitat per generar una nova centralitat, reforçar la vitalitat comercial i oferir nous serveis i equipaments”. Ha afegit que ha de ser un espai on convisquin múltiples usos, que s’integri en la trama urbana, que sigui viu i inclusiu i compatible amb el descans veïnal.

Igualment, el procés ha contemplat diversos tallers amb el Plenari dels Infants i Joves, amb el veïnat i els comerços, amb la ciutadania i la participació telemàtica. En total, hi han participat 296 persones. Com ha subratllat Pino, la pluralitat d’actors ha creat vincles entre ells per prendre consciència del que pensen i volen altres col·lectius.

En el conjunt, s’han detectat 81 necessitats i s’han recollit 61 propostes, que s’han agrupat en quatre eixos:

-Serveis de l’àmbit dotacional i sanitari: s’ha parlat de la manca d’aparcaments assequibles per al veïnat, de serveis socials i sanitaris i d’equipaments per a gent gran.

-Educatiu, sociocultural i de socialització: s’ha fet constar la falta de sales d’estudi i biblioteques amb horaris flexibles i sales polivalents, per a trobades, activitats culturals, fer-hi la Casa de Cultura Popular, etc.

-Esportiu i lleure: s’han llistat instal·lacions per a la pràctica esportiva que siguin d’ús gratuït – bàsquet, voleibol, hoquei, etc.-, pistes cobertes, piscines o pavelló poliesportiu, entre d’altres.

-Comercial: es proposen iniciatives com un mercat de proximitat, ubicar-hi oferta gastronòmica i oci, etc.

Pino ha conclòs dient que, tenint en compte les propostes rebudes, l’antiga estació d’autobusos ha de ser “un espai multifuncional, que contribueixi a la mobilitat de la zona, que sigui obert, accessible, sostenible i plenament integrat a la ciutat.”

El procés participatiu sobre l’antiga estació d'autobusos s’inclou en el pacte d’estabilitat pressupostària amb Junts. D'acord amb el pacte, aquest grup municipal formarà part del diàleg, treball i decisions que es prenguin en la determinació dels futurs usos de l’equipament.

El paer en cap ha indicat que és important que la ciutadania opini sobre els espais que es poden optimitzar perquè siguin espais de convivència, per a la socialització i per avançar com a ciutat. Larrosa ha destacat la feina feta per la Regidoria de Participació per tal de recollir la diversitat d’iniciatives que els i les lleidatanes plantegen per aquests espais.

Concurs d’idees

La següent fase en ambdós Imaginem és la convocatòria del concurs d’idees perquè es pugui licitar el projecte i la seva execució. L’alcalde ha explicat que la convocatòria es farà després de l’estiu. En el cas del Platges Lleida, es planteja com un concurs amb operadors perquè puguin gestionar els servies que s’ubicaran a la llera del riu, ja que aquest serà un projecte amb acció municipal i d’altres administracions i de gestors de serveis.

Pel que fa al de l’Antiga estació d’autobusos, es farà un concurs d’idees arquitectòniques per a l’adaptació d’usos a l’espai. El projecte haurà d’incloure quin és l’encaix que es pot donar a la disparitat d’usos plantejada.

En funció de les propostes que es licitin, es definirà el pressupost per a ambdós projectes.

Imaginem Lleida

L’Imaginem Lleida és una iniciativa de la Regidoria de Participació Ciutadana que defineix com s’han de fer els processos participatius a la ciutat perquè hi hagi una implicació activa, diversa i intergeneracional. Els processos s’adapten a les característiques de cada projecte Imaginem que s’obre.

L’Ajuntament vetlla per la participació ciutadana i estableix els canals per exercir-la. Es fa per escoltar la veu de la ciutadania, establir diàleg i establir el màxim consens. L’impuls del Imaginem ha de permetre que la ciutadania i la Paeria liderin projectes conjuntament.

El regidor Pino ha explicat que els Imaginem que s’estan treballant són sis:

-Platges Lleida

-Antiga estació d’autobusos

-Passatge de Santa Anna

-Zona esportiva de Llívia

-També estan en marxa: Barris Vius, que segueix una dinàmica particular per mitjà dels consells de Barri, i sobre el Pacte per al Civisme i la Convivència a la ciutat de Lleida.

Imatges relacionades

Fitxers relacionats

Et destaquem...