El nou Pla d’Ordenació Urbanística Municipal prioritza la sostenibilitat i la protecció del paisatge i fa de Lleida una ciutat més verda
La Paeria presenta el nou POUM a les entitats relacionades amb la mobilitat i la sostenibilitat de la ciutat. Fèlix Larrosa destaca que el nou pla prioritza zones verdes i pretén de fer Lleida una ciutat més sostenible, compacta, cohesionada i amb més qualitat de vida. El nou pla urbanístic atorga una major importància a la protecció del paisatge i proposa un nivell d’eficiència energètica més exigent pels nous habitatges.
Data publicació: Divendres 16, març del 2018
Imatge: ©Ajuntament de Lleida
L’Ajuntament de Lleida ha presentat el nou Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM) al conjunt d’entitats relacionades amb el medi ambient i la mobilitat de la ciutat. El tinent d’alcalde i regidor d’Hàbitat Urbà, Rural i la Sostenibilitat, Fèlix Larrosa, acompanyat del coordinador d’urbanisme de la Paeria, Joan Blanch, han donat a conèixer els principals eixos del nou pla urbanístic que dibuixa una Lleida més verda, compacta, cohesionada i sostenible i s’ha fet èmfasi en la planificació d’equipaments i zones verdes de la ciutat, que amb el nou POUM assoliran nous estàndards de qualitat.
En el decurs de la sessió, Larrosa ha explicat que “es tracta d’un pla que té en compte previsions realistes de creixement de la ciutat i que ho fa amb una prioritat molt clara per la sostenibilitat, per una Lleida verda, que potencia l'Horta com a eina econòmica i social i que fa el creixement de la ciutat cap endins, omplint els espais que tenim entre els diferents barris”.
Pel que fa a zones verdes, al final del període de 15 anys de desenvolupament del POUM es preveu arribar a 4.500.000 metres quadrats de zones verdes, és a dir, 25 metres quadrats verds per habitant, quan ara són 19,97. La xifra es troba també molt per sobre de les recomanacions de referència, que en aquest cas són les de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), que recomana 10 m² de zona verda per habitant en les ciutats mitjanes. El POUM també planteja la voluntat de fer una Lleida més sostenible ambientalment, amb una nova ronda verda, que embolcallarà la ciutat i que serà un lloc idoni perquè els ciutadans puguin passejar, sortir a córrer o en bicicleta.
En el decurs de la sessió, s’han posat sobre la taula interessants dades relatives a la sostenibilitat. En aquest sentit, s’ha explicat que Lleida es troba per sota de la mitjana catalana en consum d’aigua per habitant i que la suficiència del recurs d’aigua està garantida, així com el sanejament, que també està garantit gràcies a l’actual EDAR. Pel que fa a la qualitat de les aigües, s’intervindrà a nivell normatiu en dos aspectes bàsics. En primer lloc, en una limitació de les activitats potencialment contaminadores en les zones de recàrrega i, en segon lloc, en limitar la dimensió de les activitats a la potencialitat de gestió de les externalitats, un fet que es regula, especialment, per les instal·lacions ramaderes. Altres aspectes relacionats amb el cicle de l’aigua que s’han tractat a la trobada han estat el Pla Especial del Riu Segre, la delimitació del sistema hídric i les millores en les condicions hidrològiques derivades de la transformació urbanística. També cal destacar que, pel que fa als residus, Lleida es troba per sota de la mitjana catalana en generació de residus per habitant. En matèria d’energia, el nou POUM proposa un nivell d’eficiència energètica més exigent pels nous habitatges, amb l’objectiu d’aconseguir una reducció d’emissions de CO2.
Pel que fa a la biodiversitat, el nou POUM contempla proteccions territorials i espais protegits com els secans, Torre Ribera i les Basses de Sucs, entre altres, i atorga una major importància a la protecció del paisatge amb el catàleg d’elements protegits i paisatges de valor especialment visibles.
Una altra de les apostes importants en matèria de regeneració urbana i promoció de les zones verdes i la sostenibilitat es durà a terme en la zona d’Eixample de la ciutat. El nou POUM pretén flexibilitzar els paràmetres d’edificació, que fins ara delimitaven plantes baixes sobreedificades en detriment de la resta de l’edifici, fet que, a la llarga, permetrà que apareguin més d’un centenar de nous “patis verds” en l’interior d’illes d’ús privat que afavoriran l’augment del confort dels ciutadans, a la vegada que facilitaran les actuacions de rehabilitació.
Pel que fa a la millora urbana de Lleida, Larrosa ha destacat que aquest 2018 s’abordarà la construcció i millora d’una dotzena d’espais urbans i jardins públics, com les places de l’Auditori i de la Panera, del Turó de Gardeny, de Ramon Berenguer IV, la de Magraners i tres places noves al barri de Noguerola i l’avinguda del Segre (Pare Sanahuja i les que creen les cruïlles de General Brito/Avinguda del Segre i General Brito/Maria Sauret), els boscos urbans de Magraners, Joc de la Bola i de Mariola/Museu de la Ciència i els nous Jardins de Francesc Solana.
En la trobada, també s’ha tractat sobre la millora de les comunicacions internes de la ciutat prevista per als propers 15 anys. Així, el nou mapa urbanístic de Lleida preveu perllongar i dotar de més capacitat vials ja existents per donar una major fluïdesa en els desplaçaments i garantir les connexions entre barris i amb les grans infraestructures viàries territorials.
El nou POUM també preveu millorar la mobilitat intermodal amb l’estació d’autobusos integrada a l’estació del tren, que resoldrà temes de mobilitat, intermodalitat i connexió amb la circulació ferroviària. “El nou equipament suposarà una millora substancial en la qualitat del servei i la comoditat dels usuaris”, ha remarcat el responsable d’urbanisme de la Paeria.
Per últim, el nou Poum també defineix noves vies de comunicacions, com una carretera que aprofiti el traçat del Camí de Montcada per millorar l’accés a l’autovia A-14 i una altra que potenciarà el Camí de la Mariola com accés a la variant nord. Pel que fa a l’àmbit ferroviari, es preveu aprofitar la xarxa actual instal·lant nous baixadors que en el futur han de permetre oferir serveis de transport públic de proximitat en forma de tramvia o similars sense necessitat de desplegar noves vies.
Imatge: ©Ajuntament de Lleida