Lleida debat polítiques per millorar la qualitat de l'aire, el confort dels espais públics i la recuperació dels seus usos socials
Jornada “Una nova mobilitat a Lleida. Per una ciutat més sostenible i saludable”
Data publicació: Dimecres 30, setembre del 2020
Imatge: ©Ajuntament de Lleida
L’Ajuntament de Lleida ha celebrat la jornada “Una nova mobilitat a Lleida. Per una ciutat més sostenible i saludable”, organitzada per la Regidoria de Transició Ecològica amb l’objectiu de debatre polítiques i actuacions per millorar la qualitat de l’aire, el confort dels espais públics de Lleida i la recuperació dels seus usos socials. El tinent d’alcalde Sergi Talamonte ha donat la benvinguda als participants i ha destacat la utilitat de les jornades per rebre noves idees i visions al futur de la mobilitat a Lleida: “aquest govern ha acordat una nova mobilitat que posi la vida al centre i és moment per passar a l’acció. Tenim un itinerari acordat i segur que el podem millorar incorporant exemples d’èxit que ja funcionen a altres ciutats”. Les intervencions dels ponents han començat amb Xavier Querol, professor investigador de l’Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua (IDAEA-CSIC). Querol ha advocat per la disminució de partícules en suspensió i de diòxids de nitrogen (NO2) a les ciutats, una reducció que es pot aconseguir a través de diferents accions: millorar els serveis de transport públics en l’àmbit urbà i, molt especialment, en el metropolità; reduir la presència de vehicles a la ciutat; afavorir que aquells que circulen siguin d’energia neta; redistribuir el trànsit intern de mercaderies i redissenyar l’estructura urbana. Seguidament, s’han presentat exemples d’altres ciutats que han aposat per una transformació urbana en detriment del cotxe, com és el cas de Pontevedra i de Barcelona. Francesc Magrinyà, professor d’urbanisme de l'UPC i conseller de districte de l’Eixample a l’Ajuntament de Barcelona, ha presentat el projecte de les noves superilles de la capital catalana. Magrinyà ha recalcat que cal guanyar espais per al vianant i les bicicletes a les ciutats. Així mateix, ha manifestat que és necessari insistir a comunicar els efectes de la contaminació en la salut i en la mortalitat de les persones per poder avançar en la reducció dels vehicles a la via pública. Ha advocat per aconseguir el canvi amb consensos polítics molt amplis i transversals. Per la seva part, Alberto Oubiña, regidor de l’Ajuntament de Pontevedra, ha explicat la transformació urbana que la seva ciutat ha viscut els darrers 20 anys marcada per l’eliminació del trànsit al centre urbà i les vianalitzacions. Al nucli històric la reducció de la presència de vehicles ha estat del 97%; a la primera corona, del 77%, i al cinturó exterior, del 53%. En paral·lel, la demografia ha augmentat un 33% i les emissions de CO2 han baixat un 67%. Oubiña ha assenyalat que les ciutats han d’actuar de manera urgent i prioritzar, per aquest ordre, vianants, vehicles de tracció humana, transport col·lectiu i, en darrer terme, el vehicle privat. A continuació ha tingut lloc un debat sobre les idees aportades. La jornada s’ha realitzat telemàticament, a través de la plataforma Zoom. A banda del tinent d’alcalde Sergi Talamonte hi han participat els regidors Jaume Rutllant, Fèlix Larrosa i Joan Queralt. |