Campanya per reduir el consum de bosses de plàstic d'un sol ús
L'Ajuntament de Lleida i els supermercats Plusfresc volen fomentar el canvi dels hàbits de la població en relació a l'ús d'elements reutilitzables per transportar la compra
Data publicació: Dimecres 20, maig del 2009
El regidor de Medi Ambient i Horta, Josep Barberà, acompanyat de Xavier Esquerda, director general de SUPSA Supermercats Pujol SL, ha presentat la campanya “Reutilitza, 5 alternatives a la bossa de plàstic”. La iniciativa vol fomentar que la població empri elements reutilitzables per transportar la compra enlloc de les bosses d’un sol ús i d’altres embalatges que han estat proporcionats a la mateixa botiga. Arxiu de so del regidor Josep Barberà
La campanya presenta diverses propostes als clients perquè evitin les bosses de plàstic. Les alternatives són caixes de plàstic o de cartró, el carret de compra, o bé bosses de rafia, cotó i compostables. Plusfresc posarà a la venda tots aquests elements a preu de cost i, a més, els situarà en un punt ecològic que estarà disponible a cada establiment. Així mateix, durant els primers mesos de funcionament la cadena de supermercats oferirà un descompte addicional als clients que no utilitzin les bosses de plàstic. La campanya compta amb un fulletó explicatiu, elaborat per Plusfresc amb el suport de l’Ajuntament de Lleida, on es remarca com i perquè s’ha de reduir el consum de bosses de plàstic.
Iniciatives per fomentar la reutilització de residus
Lleida genera unes 62.000 tones de deixalles municipals anuals. Tot i així, es tendeix a l’estabilització en la producció de residus per càpita i, a la vegada, a reduir-ne la generació. Amb aquest objectiu cal aprofundir en les polítiques de prevenció i reutilització del residus.
La bossa de plàstic (polietilè) s’ha convertit en un símbol de la societat de consum i, alhora, en un paradigma de la cultura d’usar i llençar. Encara que la generació en pes de les bosses de plàstic d’un sòl ús no és molt elevada i tenint en compte el segon ús que sovint se’ls dóna com a bossa d’escombraries, cal destacar el gran nombre d’unitats de bosses d’aquesta tipologia generades (es calcula un consum a Catalunya de 14 milions de bosses cada setmana).
La distribució d’aquests elements també comporta un impacte sobre el medi, com a conseqüència de l’abandonament a l’espai públic, així com l’obstrucció de canonades, entre d’altres problemes. La realitat és que el 90 % de les bosses tenen un ús relativament curt, sovint restringit al trajecte des del comerç que la dispensa fins al domicili del consumidor. Alhora, la bossa de plàstic és un derivat del petroli i en la seva fabricació es consumeixen recursos i energia. Una bossa de plàstic necessita molts anys per descompondre’s de manera natural.
Promoció d’elements reutilitzables
Els plans locals per a la prevenció de residus municipals treballen a fons per promoure la substitució de bosses d’un sol ús per elements reutilitzables. L’objectiu és potenciar el canvi d’hàbits en la distribució i utilització de bosses d’un sol ús de forma que es substitueixin per elements reutilitzables.
El canvi d’hàbits en relació a la utilització de bosses d’un sòl ús comporta un treball important relacionat amb la conscienciació de la població envers el malbaratament i les possibilitats de prevenció de residus, ja que es tracta d’un element d’ús quotidià, clarament identificable, símbol de l’estil de vida i del consum actual.
Per a la regulació del seu ús es planteja la consecució d’acords voluntaris amb els col·lectius implicats per tal d’arribar a uns objectius de prevenció en el nombre de bosses de plàstic d’un sòl ús per càpita lliurades als comerços en un 30 % per a l’any 2009 i un 50 % per a l’any 2012.
La campanya presenta diverses propostes als clients perquè evitin les bosses de plàstic. Les alternatives són caixes de plàstic o de cartró, el carret de compra, o bé bosses de rafia, cotó i compostables. Plusfresc posarà a la venda tots aquests elements a preu de cost i, a més, els situarà en un punt ecològic que estarà disponible a cada establiment. Així mateix, durant els primers mesos de funcionament la cadena de supermercats oferirà un descompte addicional als clients que no utilitzin les bosses de plàstic. La campanya compta amb un fulletó explicatiu, elaborat per Plusfresc amb el suport de l’Ajuntament de Lleida, on es remarca com i perquè s’ha de reduir el consum de bosses de plàstic.
Iniciatives per fomentar la reutilització de residus
Lleida genera unes 62.000 tones de deixalles municipals anuals. Tot i així, es tendeix a l’estabilització en la producció de residus per càpita i, a la vegada, a reduir-ne la generació. Amb aquest objectiu cal aprofundir en les polítiques de prevenció i reutilització del residus.
La bossa de plàstic (polietilè) s’ha convertit en un símbol de la societat de consum i, alhora, en un paradigma de la cultura d’usar i llençar. Encara que la generació en pes de les bosses de plàstic d’un sòl ús no és molt elevada i tenint en compte el segon ús que sovint se’ls dóna com a bossa d’escombraries, cal destacar el gran nombre d’unitats de bosses d’aquesta tipologia generades (es calcula un consum a Catalunya de 14 milions de bosses cada setmana).
La distribució d’aquests elements també comporta un impacte sobre el medi, com a conseqüència de l’abandonament a l’espai públic, així com l’obstrucció de canonades, entre d’altres problemes. La realitat és que el 90 % de les bosses tenen un ús relativament curt, sovint restringit al trajecte des del comerç que la dispensa fins al domicili del consumidor. Alhora, la bossa de plàstic és un derivat del petroli i en la seva fabricació es consumeixen recursos i energia. Una bossa de plàstic necessita molts anys per descompondre’s de manera natural.
Promoció d’elements reutilitzables
Els plans locals per a la prevenció de residus municipals treballen a fons per promoure la substitució de bosses d’un sol ús per elements reutilitzables. L’objectiu és potenciar el canvi d’hàbits en la distribució i utilització de bosses d’un sol ús de forma que es substitueixin per elements reutilitzables.
El canvi d’hàbits en relació a la utilització de bosses d’un sòl ús comporta un treball important relacionat amb la conscienciació de la població envers el malbaratament i les possibilitats de prevenció de residus, ja que es tracta d’un element d’ús quotidià, clarament identificable, símbol de l’estil de vida i del consum actual.
Per a la regulació del seu ús es planteja la consecució d’acords voluntaris amb els col·lectius implicats per tal d’arribar a uns objectius de prevenció en el nombre de bosses de plàstic d’un sòl ús per càpita lliurades als comerços en un 30 % per a l’any 2009 i un 50 % per a l’any 2012.