La recollida selectiva de residus a Lleida arriba al 37%, després de pujar més de quatre punts en un any
El tinent d'alcalde de Transició Ecològica, Sergi Talamonte, destaca l'impacte positiu de la recollida porta a porta a Ciutat Jardí, on s'arriba a reciclar el 88% de residus, i la importància d'estendre'l a tota la ciutat per reduir les deixalles que arriben a l'abocador. A la comissió s’ha demanat a l’empresa concessionària Ilnet que busqui solucions per a millorar la neteja de la ciutat i que posi en marxa indicadors de qualitat i de satisfacció del servei per part de la ciutadania.
Data publicació: Dimecres 02, desembre del 2020
Imatge: ©Ajuntament de Lleida
La recollida selectiva de residus a la ciutat de Lleida ha arribat durant l'any 2019 a un rècord del 37,1%, després d'augmentar en 4,4 punts en un any, fruit de l'impacte de la posada en marxa de la recollida porta a porta als barris de Ciutat Jardí i Vila Montcada. Així s'ha posat de manifest aquest matí en el marc de la Comissió de seguiment del servei de neteja viària i recollida de residus, que presta l’empresa concessionària Ilnet. Aquesta millora del reciclatge consolida la tendència dels últims anys, passant del 25,3% de selectiva el 2015 al 37,1% del 2019, un increment d'11,8 punts, que equival a un 46% més. Tot i això, el 62,9% de la brossa no es recicla. El tinent d'alcalde d'Habitatge i Transició Ecològica, Sergi Talamonte, ha destacat que les xifres marquen una tendència positiva, però que el nivell de reciclatge actual és encara molt insuficient. "Les dades ens demostren que el camí encetat amb la recollida porta a porta és el correcte i que val la pena fer l'esforç per estendre'l a la resta de la ciutat. A Ciutat Jardí i Vila Montcada arribem a un 88% de reciclatge amb aquest sistema i ben aviat començarem a desplegar-lo a Pardinyes i Balàfia, amb la voluntat d'arribar progressivament a tota la ciutat", ha afirmat Talamonte. El regidor ha destacat la bona gestió d’aquesta recollida pilot i ha assenyalat que es treballa per millorar alguns aspectes que ha demanat el veïnat, com són la freqüència de recollida de la fracció orgànica. L'augment del reciclatge ha permès reduir en 2.000 tones els residus que van a l'abocador de Montoliu, que anirà augmentant el cost de la brossa en els pròxims anys de forma molt significativa, fet que farà que el reciclatge sigui, a més d'una necessitat ambiental, també econòmica. També està augmentant el pes de la recollida porta a porta comercial. Durant la comissió s'han posat de manifest també altres dades, com que actualment hi ha una flota de 3.849 contenidors i que durant l'any passat es va patir la crema d'un total de 364, amb un cost de 224.000 euros i la desaparició de 129. La recollida de voluminosos va registrar un total de 30.735 serveis, dels quals 3.855 van ser concertats i 26.880, d'ofici. Pel que fa a les recollides de voluminosos a l'Horta, iniciada l'octubre de 2018, durant l'any passat es van fer 83 actuacions. També s'han registrat un total de 1.522 actuacions per abocaments incontrolats a l'Horta. Les deixalleries han augmentat en un 8% el nombre d'entrades i en un 4,3% els kilograms recollits. Servei de neteja Els membres de la comissió, incloent-hi el representant de la Federació d’Associacions de Veïns de Lleida (FAVLL) que hi participava per primera vegada, han mostrat a l’empresa la seva preocupació pel nivell de neteja que hi ha a la ciutat i han expressat la necessitat de trobar solucions per millorar-lo. Talamonte ha explicat que també caldrà treballar qüestions de sensibilització, perquè sovint l’empresa neteja espais a la nit i al matí ja tornen a estar bruts i hi ha incivisme, per exemple, en contenidors de l’Horta on hi apareixen molts impropis i en abocaments il·legals, que cal investigar millor, ha afirmat. “Hi ha una queixa reiterada que demana una millora de la neteja i li hem fet saber a l’empresa perquè busqui solucions. També li hem demanat que posi en marxa indicadors de qualitat i de satisfacció del servei per part de la ciutadania”, ha indicat el tinent d’alcalde. Un altre dels aspectes en els quals es treballarà és la gestió de determinades zones de la ciutat que ara no tenen servei de neteja i manteniment. El servei de neteja funciona en torns de matí, tarda i nit, amb la ciutat dividida en zones, cadascuna amb un disseny de servei específic, segons les necessitats i la franja horària, que es va adaptant als canvis. Durant el 2019, s'han dut a terme 12.948 serveis d'escombrada manual, 884 serveis d'escombrada mecànica i 1.835 serveis mixtes. Pel que fa al servei d'aiguabatre manual s'han fet 1.248 serveis manuals a l'Eix Comercial i al Centre Històric, 520 serveis d'aiguabatre en places i 2.340 serveis d'aiguabatre mixt. A més, s'han fet 493 serveis per netejar pintades, 198 de reparació de papereres i 1.404 de neteja de contenidors, a banda d'altres actuacions puntuals. Millora de la Transparència Aquesta sessió s’inclou des d’avui dins del funcionament de la Comissió Especial de la Transparència que, com figura al cartipàs, assumeix totes les comissions de seguiment de les concessions dels serveis municipals. Com en anteriors mandats, cada servei tindrà una comissió específica formada per representants dels grups municipals, tècnics de les àrees implicades i representants de l’empresa concessionària. Com a novetat, i pel fet de dependre de la Comissió de la Transparència, podran participar-hi tots els seus integrants, inclosos/es portaveus de la FAVLL així com de la Junta de Personal i del Comitè d’Empresa de l’Ajuntament de Lleida. Abans de la sessió de seguiment de la neteja viària s’ha celebrat una reunió de la Comissió de la Transparència on s’han debatut aspectes organitzatius de les eleccions al Parlament de Catalunya 2021. La tinenta d’alcalde Jordina Freixanet ha informat que s’informarà a la Comissió de la Transparència sobre la infraestructura d’aquesta jornada electoral, amb totes les adaptacions que cal efectuar en el marc de la pandèmia i les mesures de protecció preceptives. En aquest sentit, s’està realitzant una auditoria del registre idCAT que serà un peça clau per emetre el vot per correu sense que l’elector s’hagi de desplaçar cap vegada a l’Oficina de Correus. D’altra banda, la Comissió ha informat de la implementació d’un nou espai de tractament i de protecció de dades personals a la web de la transparència. |