Habitatge i Transició Ecològica

Et trobes a:Inici/Habitatge i Transició Ecològica/Notícies/La Comissió de Polítiques de la Gestió de la Ciutat informa favorablement per implantar nous sistemes de recollida selectiva i l'augment dels serveis de la neteja

La Comissió de Polítiques de la Gestió de la Ciutat informa favorablement per implantar nous sistemes de recollida selectiva i l'augment dels serveis de la neteja

Els nous serveis que s'inclouen dins la pròrroga a Ilnet per als propers 20 mesos es portaran a terme sense incrementar el cànon de la concessionària. Entre les actuacions, destaca la recollida comercial porta a porta a grans productors, la prova pilot del porta a porta de residu domiciliari o l'increment de contenidors de recollida selectiva

Data publicació: Dijous 23, juny del 2016


La Comissió Informativa de Polítiques de la Gestió i Promoció de la Ciutat i la Sostenibilitat ha informat favorablement de la reorganització dels serveis de neteja viària i recollida de residus municipals a la ciutat, unes millores incloses en la pròrroga a l’empresa concessionària Ilnet per als propers 20 mesos que es portaran a terme sense incrementar el cànon de la concessionària. Els objectius concrets de la pròrroga a l’empresa concessionària són, d’una banda, atendre les directives europees i el Programa general de prevenció i gestió de residus i recursos de Catalunya (PRECAT20), i millorar els percentatges de recollida selectiva a la ciutat amb diverses actuacions i, de l’altra, millorar la neteja viària de Lleida.

El tinent d’alcalde i regidor d’Hàbitat Urbà, Rural i la Sostenibilitat de l’Ajuntament de Lleida, Fèlix Larrosa, ha explicat que la Regidoria té en aquest mandat quatre eixos principals de treball: el paisatge i el patrimoni; les polítiques d’habitatge; la sostenibilitat i les polítiques de cura del medi ambient i l’excel·lència en els serveis urbans de la ciutat.

Cal destacar que aquest darrer eix de treball s’ha posat de manifest amb la posada en funcionament fa uns 10 mesos d’un departament de serveis urbans dins l’organització de la Regidoria, que té la voluntat d’introduir millores en tots aquells serveis urbans (neteja, autobusos, mobiliari urbà, parcs infantils, enllumenat, etc.) que es presten al ciutadà, per anar-hi introduint millores constants i caminar cap a l’excel·lència. “Les millores aprovades que es preveu aprovar en matèria de neteja a la ciutat suposen un pas endavant cap a l’excel·lència dels serveis urbans a Lleida”, ha indicat el regidor.

Larrosa ha incidit en què la modificació del contracte de neteja va dirigit en la direcció de millorar la recollida selectiva a la ciutat amb diferents estratègies, la posada en marxa de sistemes de reforç especialment en dies festius i en diumenges i iniciar un estudi per implementar un pla pilot de porta a porta a habitatges i també per reforçar el porta a porta comercial, que ha de permetre millorar els percentatges de recollida selectiva a la ciutat.

Les actuacions en aquesta línia es concreten en:

-Implantació de la recollida comercial porta a porta a grans productors i eix i implementació de tecnologia innovadora en els contenidors de comercial per una gestió eficient. L’eficiència d’aquesta recollida es basa en la concentració i la proximitat dels establiments adherits, de manera que només es preveu incloure els que se situen dins el nucli urbà. S’han categoritzat uns 350 establiments com a grans productors de com a mínim una de les fraccions de residus i es proposa un nou servei i els equips necessaris per realitzar-la. Entre altres, les inversions que s’han de realitzar inclouen un nou vehicle de recollida per l’eix comercial, la creació d’un sistema de lectura de contenidors amb noves tecnologies per fer el seguiment, que a la vegada permetrà l’optimització del servei, i l’adquisició de contenidors i cubells.

-Incrementar contenidors de recollida selectiva, la seva disposició en àrees i no de forma individual i augmentar el nombre de contenidors a l’Horta. Es preveu tornar a disseny la localització d’aquestes ubicacions, illes formades per les 5 fraccions (fracció rebuig, fracció orgànica, paper, vidre i envasos), de forma que el ciutadà ho tingui més proper i pugui llençar qualsevol dels residus que genera en el mateix desplaçament. Aquesta estratègia està molt ben valorada per l’Agència de Residus de Catalunya i a més hi ha bona experiència i bons resultats en municipis que així ho estant fent.

-Prova pilot de sistema de recollida porta a porta de residu domiciliari en alguna zona de la ciutat, allà on, segons el resultat de l’estudi que es faci, es consideri més eficient. Es tracta de la recollida domiciliària porta a porta que disposa de bons resultats en els percentatges de quantitat de recollida selectiva, així com també en la qualitat i en un millor control de la gestió dels residus. Atès els beneficis d’aquest sistema, es considera que aquest període de pròrroga d’uns 2 anys, pot ser un bon moment per explorar aquest sistema i inicialment encarregar un estudi de viabilitat previ per analitzar les possibilitats de fer la recollida porta a porta domiciliària, i estudiar una reorganització dels serveis actuals de recollida per aprofitar els recursos i utilitzar una part per aquesta recollida.

Un altre dels objectius en el qual es treballarà és en els serveis en diumenges i festius. Es proposa reforçar el servei existent i distribuir-lo entre el torn de matí i tarda, dotant al servei d’un equip de neteja amb hidropressió (per actuar des d’una pintada ofensiva fins a un accident) i un equip de recollida de voluminosos.

També es crearà una brigada per complementar la neteja en determinades zones de nova implantació a la ciutat, com la Zona SUR-5 (zona on s’ha creat una zona d’hostaleria i zona comercial important), la Zona SUR-2 (han augmentat les cases habitades i cal reforçar la nova zona d’oci que s’ha creat en la rotonda de l’Esglèsia Montserrat a la carretera d’Osca i voltants), el reforç en els Polígons Industrials, la neteja dels accessos i la plataforma superior del Parc Tecnològic de Gardeny i el desbrossamanet i la neteja dels vials d’accés a la ciutat que siguin responsabilitat de manteniment de l’Ajuntament i no estiguin inclosos en altres contractes.

El Consell municipal del Patrimoni

L’expedient sobre el Consell municipal de Patrimoni, amb la proposta d’aprovació de la missió, els objectius i les normes de funcionaments, ha rebut el vistiplau de la comissió. El mes que ve es començaran a fer els nomenaments per posar-se en marxa. Aquest consell és un òrgan informatiu, consultiu i assessor. Té com a missió promoure el debat i la reflexió pública entorn al patrimoni de la ciutat i assessorar sobre els criteris generals que han regir les actuacions amb el patrimoni de la ciutat. El formaran experts en diverses àrees, com historiadors, arxivers, paisatgistes, ambientòlegs, arquitectes, etc. El que es pretén, segons ha indicat el tinent d’alcalde Larrosa, és posar en valor el patrimoni local i promoure el segell d’identitat amb la marca Patrimoni de Lleida.

Entre altres punts que avui han passat per l’ordre del dia de la Comissió Informativa de Polítiques de la Gestió i Promoció de la Ciutat i la Sostenibilitat destaca que s’ha informat favorablement la proposta d’aprovació de les Bases reguladores per a la concessió de microcrèdits per afavorir l’autoocupació i la creació i ampliació d’empreses promogudes per persones majors de 50 anys.

El tinent d’alcalde Fèlix Larrosa també ha donat compte d’altres qüestions, com que s’ha arribat a un acord amb la cooperativa Llar Jove per la cessió de 22 nous habitatges per formar parc municipal de l‘habitatge, ubicats al barri de Magraners o que s’han aplicat 8 multes coercitives, estan en tràmit de les noves -de les segones multes-, i en aquests moments ja hi ha hagut resolucions d’imposició de la taxa a 20 expedients i n’hi ha 40 de requerits.

Et destaquem...