Habitatge i Transició Ecològica

Et trobes a:Inici/Habitatge i Transició Ecològica/Notícies/Els alumnes de l’Escola de Magraners planten els arbres de la reforma del pati que ells mateixos van idear

Els alumnes de l’Escola de Magraners planten els arbres de la reforma del pati que ells mateixos van idear

Es tracta d’un pla pilot que l’Ajuntament de Lleida vol exportar en un futur a altres centres. El paer en cap visita l’activitat escolar i es congratula per ser un projecte amb participació i implicació directa de la ciutadania.

Data publicació: Dimarts 16, abril del 2019


Imatge de la notícia Els alumnes de l’Escola de Magraners planten els arbres de la reforma del pati que ells mateixos van idear

Imatge: ©Javi Martín

Els alumnes de l’Escola Pública de Magraners han participat aquest matí en la plantació de l’arbrat de la reforma del pati del centre, que els mateixos van idear i proposar, quan l’Ajuntament de Lleida va tenir la iniciativa de remodelar aquests espais, on també hi ha l’Escola Bressol Municipal.

L’equip educatiu de l’escola va endegar en el seu dia un projecte curricular amb els nens i nenes, on van fer un debat de les propostes per millorar el seu pati, les quals van plasmar en diferents dibuixos. Finalment es va fer un refós amb totes les idees i es va elaborar una proposta, la qual ha guiat el discurs del present projecte.

El paer en cap, Fèlix Larrosa, ha visitat l’activitat escolar, acompanyat dels regidors Joan Queralt i Rosa M. Salmerón, i s’ha congratulat per aquest projecte, que és un pla pilot que es vol estendre a altres escoles de la ciutat, perquè siguin els mateixos alumnes, qui determinin el procés de transformació d’aquest espai a l’aire lliure, que ha de permetre activitats pedagògiques i d’oci, típiques del pati d’una escola.

L’alcalde també ha posat en valor la iniciativa i ha dit que “així és com s’han de fer els projectes, amb la participació i implicació directa de la ciutadania, en aquest cas dels alumnes, que han dissenyat el seu pati i des de l’Ajuntament els hem ajudat a fer que sigui possible”.

El projecte de reforma del pati de l’Escola de Magraners vol resoldre l’espai que rodeja el centre, que és àrid i sec, la qual cosa fa que els mesos de primavera i tardor sigui molt calorós. En estar totalment descobert no ofereix interès ni possibilitats vers als jocs infantils dels propis alumnes.

Aquestes circumstàncies, així com l’objectiu de la Paeria de plantar 9.000 arbres en els darrers quatre anys, per tal de millorar la qualitat ambiental del nostre medi i reduir les emissions de CO2, van ser les que van permetre afrontar aquest projecte, basat en la plantació d’arbrat entès com un espai de natura i també com a instrument de joc.

El projecte es planteja diferenciant tres àmbits, que també permetran executar les obres en tres fases diferenciades. La Fase I i la Fase III, serien les situades al sud, que limiten amb la zona qualificada de Parc Urbà. Aquestes àrees estan molt exposades al vent i al sol. En aquest àmbit es planteja la creació de bosc, per limitar l’acció del vent i com a barrera natural amb la resta del polígon exterior.

En la fase I, que correspon a la zona sud-est i límit est de la pista esportiva, es procedirà a la plantació perimetral amb arbres de fulla perenne, per garantir una frontera vegetal amb l’àmbit exterior de caràcter permanent. Més a prop de l’edifici, es crearà una àgora, amb bancs fets in situ amb pedra reciclada de gran format, disposats de forma semicircular cap a la façana est de l’edifici, on es col·locarà una pissarra a la paret per poder impartir classes a l’exterior. En aquest àmbit, els arbres seran caducifolis, per poder gaudir del sol a l’hivern. Aprofitant el desnivell existent que hi ha al límit de la pista esportiva, es col·locaran uns jocs infantils creant un recorregut amb salts d’obstacles.

La fase II correspon a l’accés principal de l’escola pel carrer Vila-Rodona. En aquesta zona es vol donar una imatge d’ordre mitjançant una plantació en quadrícula d’arbres alts, que actuarà com a connexió dels edificis existents. Per donar un ús lúdic en aquest àmbit, s’ha utilitzat la idea dels alumnes de crear un laberint. Seguint aquest criteri, s’ha dibuixat una plantació contínua de boix que genera diferents espais, on hi haurà jocs infantils, i que permetrà subdividir àrees, segons activitats, edats de nens o altres conceptes.

La fase III, que s’abordarà en una etapa posterior, correspon a la zona sud-oest de l’escola, on hi havia una pista esportiva que no està pavimentada, i que no s’utilitza. Com hem comentat, aquesta fase s’executarà en una etapa posterior.

Es proposa continuar amb la barrera vegetal que de la Fase I, en forma de bosc amb arbres de fulla perenne. Com a element de joc, es planteja la construcció d’un túnel de jonc, que farà una forma sinuosa, dibuixant una plaça central on plantarem una sequoia gegant, que serà l’arbre simbòlic.

 

3tombs.jpg

Proposta infants

ImatgeHD_cat_42882.jpg

Plànol projecte

Et destaquem...