El Pla de Mobilitat Urbana preveu una inversió de prop de 5 milions d'euros fins al 2017
La Comissió d'Urbanisme dóna suport majoritari a l'augment del preu de l'aigua per al proper any i al nou sistema tarifari del transport públic urbà
Data publicació: Dilluns 19, desembre del 2011
La Comissió d’Urbanisme, Medi Ambient, Mobilitat i Territori ha donat llum verda al Pla de Mobilitat Urbana, que preveu una inversió de prop de cinc milions d’euros en els propers 6 anys (fins l’any 2017). Aquest estudi és un instrument important de planificació que ha de permetre orientar les actuacions estratègies per aconseguir una mobilitat més segura, més confortable i, en definitiva, més sostenible a la ciutat de Lleida.
En aquest sentit, el document final s’ha obtingut després de mesos de recollida de dades amb un llarg procés de participació ciutadana (en el qual han participat un total de 37 entitats i 680 particulars), que va culminar en una fase de diagnosi, la definició d’objectius i, finalment, les propostes d’actuació i indicadors finals. Així, en la memòria del Pla de Mobilitat Urbana preveu un seguit d’actuacions destinades a fer més segura i sostenible la ciutat de Lleida i a millorar-ne la mobilitat. En aquest sentit, la Paeria treballarà en l’eficiència de la xarxa del transport públic, fent un estudi per redistribuir i reestructurar les línies d’autobús actuals perquè siguin més efectives, així com en millorar la mobilitat en bicicleta i continuar apostant per fer més accessible la ciutat per als vianants amb la peatonalització de més carrers i places de la ciutat.
Amb aquests objectius, la primera tinent d'alcalde, Marta Camps, ha explicat que l’Ajuntament de Lleida preveu reduir en els propers sis anys un 6% els desplaçaments en vehicle privat a la ciutat i, d’aquesta manera, augmentar els usuaris del transport públic, a peu o en bicicleta que actualment representen el 55% dels desplaçaments que es fan a Lleida. En aquest sentit, cal tenir en compte que cada dia es realitzen a la ciutat de Lleida 566.000 desplaçaments, destacant que més de la meitat es realitzen en transport públic o modes no motoritzats. Així, en els darrers anys el creixement de la mobilitat a peu i en bicicleta ha estat del 14,9% i en transport públic el 18,6%, per tant, molt més que el vehicle privat que ha crescut prop d’un 4%.
El Pla de Mobilitat Urbana ha consensuat 22 objectius i 86 propostes en base a la diagnosis tècnica, al procés de participació ciutadana i a les aportacions de diferents grups polítics. Per controlar la seva correcta aplicació s’han creat 58 indicadors de seguiment anual. Es tracta de variables tant qualitatives com quantitatives que permetran valorar la progressiva implantació del Pla.
Modificació de les tarifes dels serveis d’autobús i aigües
La Comissió d’Urbanisme ha donat suport majoritari (amb el vot a favor del grup municipal de CiU i l’abstenció del PP) a les dues propostes de modificació de les tarifes per al proper any del servei d’abastament i sanejament de l’aigua i les del servei de transport urbà de viatgers, així com l’acord de col·laboració del procés de transició de títols propis de l’Ajuntament de Lleida als títols del sistema tarifari integrat al Consorci del transport públic de l’Àrea de Lleida.
Pel que fa l’expedient de modificació de les tarifes per a l’any 2012 del servei d’abastament i sanejament de l’aigua, Camps ha explicat que es fa una actualització de costos que repercuteix en un increment del 9,16% en la tarifa de l’aigua, que passa a ser una mitjana de 0,44 €/m3. Tot i així, el que suposa aquest increment per a una família mitjana que tingui uns 4 o 5 membres és entre 1,15 i 1,28 € mensuals.
Aquest augment es justifica per l’increment de la xarxa que hi ha hagut en els darrers cinc anys (un 23% més de xarxa), a més d’una sèrie d’inversions que s’han realitzat per valor de més de 30 milions d’euros i la pujada del preu a mitjans del proper any que es paga a la Mancomunitat de Pinyana.
Cal recordar, però, que, malgrat aquest increment, les tarifes de l’aigua a la ciutat de Lleida són de les més baixes en comparació tant amb la demarcació de Lleida, com amb Catalunya i de la resta d’Espanya. Així, Lleida paga un 45 % menys que la mitjana de la província, un 67% menys que la mitjana catalana i un 52% per sota de la mitjana estatal.
En relació a les tarifes del servei del transport públic per al proper any, l’increment mitjà és del 4,60%, ja que es congelen les tarifes de la T-Nostra A i B, la T-Jove i la T-Estudiant, i el bitllet senzill augmenta un 10% i passarà a costar 1,10 €. Tot i així, cal destacar que no es tracta només d’un canvi en les tarifes sinó un canvi de model i de gestió en el transport públic, ja que el servei de la ciutat s’integra plenament al transport metropolità de l’àrea de Lleida de l’ATM. Amb aquest canvi, segons Marta Camps, es potencia l’usuari habitual del transport urbà, de tal manera que qui més viatgi li sortirà més barat que ara el bitllet d’autobús. Per tant, desapareix a partir de l’1 de febrer la targeta T-10 de Lleida, que es podia recarregar i utilitzar els 10 viatges durant tot l’any, i a partir d’ara s’hauran d’utilitzar les targetes dels títols integrats de l’ATM i li resultarà més barat que fins ara per als usuaris habituals.
Cal destacar, a més, que actualment dels 7 milions d’usuaris del transport públic, un 18,4% tenen targetes i gratuïtes, que suposen un cost de més de 500.000 euros, i un 19,52% disposen de targetes amb tarifa reduïda. Així, les noves targetes que hi haurà properament seran:
- T Mes: personalitzada, viatges integrats i il·limitat durant 30 dies: 38,70 €
- Targeta T10: títol multipersonal que permet 10 desplaçaments integrats: 8,20 €
- T50/30: unipersonal, 50 desplaçaments integrats durant 30 dies: 26,50 €
- T10/30: unipersonal, 10 desplaçaments integrats durant 30 dies: 6,30 €
- T Jubilats B de 10 viatges: 2,70 € (increment 0%)
- T Estudiants 10 viatges: 4,65 € (increment 0%)
- T Jove 10 viatges: gratuïta
- T Jubilats A 10 viatges: gratuïta
- T12 nenes i nenes de 4 a 12 anys: gratuïta
Segons les previsions, es calcula que un 48% dels usuaris veuran reduït o congelat el preu del viatge.