Habitatge i Transició Ecològica

Et trobes a:Inici/Habitatge i Transició Ecològica/Notícies/Cloenda de l'Agenda 21 Escolar de Lleida curs 2009-2010

Cloenda de l'Agenda 21 Escolar de Lleida curs 2009-2010

La quarta edició d'aquesta iniciativa ha comptat amb la participació de 59 centres escolars

Data publicació: Divendres 01, gener del 2010


Imatge de la notícia Cloenda de l'Agenda 21 Escolar de Lleida curs 2009-2010

L’auditori Enric Granados ha acollit aquest matí l’acte de cloenda de la quarta edició de l’Agenda 21 Escolar de Lleida del curs 2009-2010, que ha estat presidida pel regidor de Medi Ambient i Horta, Josep Barberà, el regidor de sensibilització Mediambiental, Joan Gómez, i regidor d’Educació i Atenció a la Infància, Jesús Castillo.

El programa Agenda 21 és una iniciativa que pretén facilitar la implicació dels centres escolars a favor d’un món més sostenible, començant per la intervenció en l’entorn escolar. Enguany, l’Agenda 21 Escolar s’ha comptat amb la participació de 59 centres escolars, entre ells 13 escoles bressol, 24 centres d’educació infantil i primària, 1 aula taller, 9 instituts d’educació secundària obligatòria, 11 col•legis concertats i 1 centre d’educació especial. Tots els centres escolars participants han portat a terme projectes relacionats amb el medi ambient treballats des de diferents òptiques i àmbits, com la gestió dels residus, l’estalvi d’aigua i energia, l’hort escolar i un pati més verd, entre altres.

Durant l’acte de cloenda, Josep Barberà ha destacat que “avui s’ha celebrat la cloenda de l’Agenda 21 Escolar amb un gran èxit de participació, ja que en aquesta edició s’ha comptat amb gairebé una seixantena d’escoles participants”. A més, ha afegit que “l’objectiu d’aquesta iniciativa és integrar el medi ambient a la vida quotidiana dels nens i nenes”. Per la seva banda, Joan Gómez ha subratllat que “aquest treball a les escoles és una gran feina transversal de sensibilització ambiental”.

Algunes de les activitats que s’han realitzat aquest curs són:

• En l’àmbit de la gestió dels residus: Continuació amb el servei de recollida de paper als centres escolars de Lleida i inici de la campanya de promoció de la recollida selectiva de fracció orgànica i campanya de promoció de l’ús de les deixalleries entre les escoles. S’ha realitzat un curs de formació “La gestió dels residus i dels materials dels centres escolars”, incloent intercanvi d’experiències i un taller d’utilització de material de rebuig i/o reutilitzable per a activitats educatives.

• En l’àmbit del pati, s’ha ofert un curs de formació “Treballem per un pati més sostenible” adreçat al professorat, amb propostes pràctiques per a millorar el pati i, especialment, la seva biodiversitat.

• En aquest marc destaca especialment el nombre de centres que han posat en marxa o han continuat amb horts escolars. Aquests centres han disposat de:

. dos cursos de formació (“Iniciem un Hort Escolar” i “Gaudim de l’hort Escolar”), que han comptat amb la participació de Joan Solé de ROADA, expert en horts escolars biològics. En el marc del cursos s’ha fet una sessió d’intercanvi d’experiències amb centres que participen a l’Agenda 21 Escolar de Barcelona.

. Un seminari de treball “De l’hort a l’aula” per aprofundir en l’aprofitament didàctic de l’hort, la relació entre el treball a l’hort i a l’aula; l’hort, el currículum i les competències,...

. Un assessorament personalitzat

. Recursos com la maleta didàctica de l’hort i el calendari de l’hort escolar ecològic de Lleida.

• Tots els centres interessats han pogut disposar de compost de la Planta de Compostatge de Montoliu de Lleida, tant per a les activitats d’hort com de jardineria; i de palots per reutilitzar. També s’ha gestionat des del programa la compra col•lectiva de diferents materials (malla antiherba, diferents tipus de substractes,...).

• En col•laboració amb l’Agència de l’Energia de Lleida, s’ha organitzat tot un mes de visites a instal•lacions d’energies renovables, en el marc de la Setmana Europea de les Energies Renovables.

Agenda 21 Escolar

L’Agenda 21 Escolar és un programa que vol facilitar la implicació dels centres escolars a favor d’un món més sostenible, començant per la intervenció en l’entorn escolar. Aquesta iniciativa és, alhora, reconeixement, estímul i suport a la tasca que molts centres ja fan, una invitació als que encara no hi treballen i una nova oportunitat de reforçar els vincles entre escola i ciutat.

Totes les Agenda 21 Escolar tenen en comú el fet de ser un procés participatiu. D’una banda, de revisió dels plantejaments i pràctiques educatives i, de l’altra, de compromís en algunes accions de millora en relació al medi ambient i la sostenibilitat en l’entorn escolar: ambientalització del currículum, gestió sostenible del centre, relació amb l’entorn,...

Cada centre escolar decideix quins col•lectius hi participaran, com s’organitza i el nombre i dimensió dels compromisos que adquireix. Per ajudar els centres a elaborar i dur a terme l’Agenda 21 Escolar, des de l’Ajuntament s’ofereix:

- Un marc comú de treball, en el qual us sentireu part d’un projecte col•lectiu.

- Materials de suport, amb orientacions pràctiques per a la realització del procés.

- Propostes i suggeriments de treball, recursos específics, suport tècnic,...

- Un servei d’informació, comunicació i assessorament, tècnic i pedagògic, personalitzat i continuat.

- Formació específica adreçada al professorat interessat.

- Dinamització i seguiment del procés, amb mecanismes per a l’intercanvi d’experiències.

- Ajuts econòmics per als centres sostinguts amb fons públics.

Et destaquem...