15.000 alumnes de 64 centres han participat en l'Agenda 21 escolar
L'Auditori Enric Granados ha acollit la cloenda en un acte on els alumnes ha explicat les activitats que han realitzat i n'han mostrat el resultat
Data publicació: Divendres 10, juny del 2011
L’alcalde de Lleida, Àngel Ros, ha presidit avui la cloenda de l’Agenda 21 Escolar. L’objectiu d’aquest programa, que enguany ha celebrat la cinquena edició, és facilitar la implicació dels col•legis i instituts a favor d’un món més sostenible a partir de la intervenció en el mateix entorn escolar. El paer en cap ha destacat que aquest curs hi han pres part 64 centres, xifra que suposa la participació d'uns 15.000 alumnes. Els estudiants, des d’escoles bressol a centres de secundària, han realitzat projectes de diferents àmbits: gestió dels residus, estalvi d’aigua i energia, hort escolar, un pati més verd i l'any del riu Segre, entre d'altres.
La cloenda s'ha celebrat a l'Auditori Enric Granados, amb un acte que ha comptat amb la presència de la primera tinenta d'alcalde Marta Camps, dels regidors Jesús Castillo, Joan Gómez i Josep Barberà i de prop de 250 alumnes i professors de les escoles i instituts participants. Els nois i noies han explicat els treballs que s'han realitzat en cada centre i n'han mostrat els resultats, com ara bijuteria o instruments musicals fets de material reciclats
Centres participants:
• 15 escoles bressol,
• 25 centres d’educació infantil i primària,
• 1 aula taller
• 10 instituts d’educació secundària obligatòria,
• 11 col•legis concertats,
• 1 centre d’educació especial,
• 1 centre educatiu
Activitats més destacades curs 2010-2011
• En l’àmbit de la gestió dels residus:
o Els centres escolars ja poden fer recollida selectiva del paper i cartró, de la matèria orgànica i dels envasos.
o S’ha promogut la reducció dels residus, amb el repartiment de boc’n rolls (per embolicar l’esmorzar) entre l’alumnat de secundària, i el recull de bones pràctiques que duen a terme els centre de primària i secundària.
• En l’àmbit del pati (jardineria i hort escolar):
o Ampliació del nombre de centres que realitzen hort escolar .
o Formació per al professorat (horts escolars, utilització didàctica dels horts, jardineria a l’escola)
o Assessorament individualitzat als centres i gestió dels recursos necessaris (palots, terres,...)
• En l’àmbit de l’energia:
o Inici de les activitats didàctiques a les 4 escoles de Lleida amb instal•lació solar fotovoltaica (Escola Enric Farreny, Escola Frederic Godàs, Escola Joan XXIII, Escola Pràctiques II).
o En col•laboració amb l’Agència de l’Energia de Lleida, s’ha organitzat tot un mes de visites a instal•lacions d’energies renovables, en el marc de la Setmana Europea de les Energies Renovable, adreçat especialment a alumnat de secundària.
• En el marc de l’Any del Riu Segre:
o Grup de treball amb professorat, amb l’elaboració d’un espai web amb informació, recursos i propostes didàctiques sobre el riu Segre.
• En el marc de la participació de l’Agenda 21 Escolar de Lleida en la XESC (Xarxa d’Escoles per la Sostenibilitat de Catalunya)
o Participació en el I Fòrum Territorial de la XESC a Lleida, amb l’assistència de centres de la ciutat i de les comarques de Lleida.
L’Agenda 21 de Lleida
L’Agenda 21 de Lleida és l’instrument que té la ciutat per avançar cap a una Lleida més sostenible. Recull els objectius principals que hem d’assolir i les línies d’acció a desenvolupar a través del Pla d’Acció.
Tothom pot participar en l’Agenda 21: ciutadans, empreses, associacions i entitats, cadascú al seu nivell pot fer el seu pla d’acció per la sostenibilitat. Els centres educatius també, amb l’Agenda 21 Escolar, un programa d’educació, participació i implicació cívica.
L’Agenda 21 Escolar és, alhora, un reconeixement, un estímul i un suport a la tasca que molts centres ja fan, una invitació als que encara no hi treballen i una nova oportunitat de reforçar els vincles entre escola i ciutat.
Totes les Agenda 21 Escolar tenen en comú el fet de ser un procés participatiu:
De revisió dels plantejaments i pràctiques educatives
De compromís en algunes accions de millora en relació al medi ambient i la sostenibilitat en l’entorn escolar: ambientalització del currículum, gestió sostenible del centre, relació amb l’entorn,...
Cada centre escolar decideix quins col•lectius hi participaran, com s’organitza i el nombre i dimensió dels compromisos que adquireix. Hi poden participar tots els centres d’educació infantil (0-3 i 3-6), primària, secundària (ESO, batxillerats, cicles formatius), i educació especial de la ciutat de Lleida.
Què ofereix l’Ajuntament?
• Un marc comú de treball.
• Materials de suport, amb orientacions pràctiques per a la realització del procés.
• Propostes i suggeriments de treball, recursos específics, suport tècnic,...
• Un servei d’informació, comunicació i assessorament, tècnic i pedagògic, personalitzat i continuat.
• Formació específica adreçada al professorat interessat.
• Dinamització i seguiment del procés, amb mecanismes per a l’intercanvi d’experiències.
• Ajuts econòmics per als centres sostinguts amb fons públics.