L’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, acompanyat de la 1a tinenta d’alcalde i regidora d’Agenda Urbana, Begoña Iglesias, ha presentat la proposta guanyadora del concurs d’idees per fer el Pla de Millora Urbana de la Mariola que ha anat a càrrec de l’empresa Paisaje Transversal SL.
La proposta inicial se centra en la rehabilitació d’habitatges, l’impuls de l’activitat econòmica al barri, generar nous espais públics i, també, l’aposta per la sostenibilitat en els edificis del barri.
L’alcalde, que ha estat acompanyat pels representants de l’empresa guanyadora del concurs, ha posat de relleu que “el més important per a la Mariola és que tenim un Pla que planteja la rehabilitació dels edificis existents, de com incorporar els espais comuns als habitatges per guanyar dimensió però també per acomplir amb el codi d’accessibilitat, repensar els usos dels solars buits, però també l’abordatge de la sostenibilitat, energies renovables i la millora mediambiental de tot el barri.
Tot just ara arrenca la redacció del projecte que transformarà el barri, per millorar les seves condicions de vida des de tots els àmbits, d’una manera transversal perquè “no parlem només de totxo, sinó de l’ànima del barri, de com millorar les condicions de vida de les persones que hi viuen i això és el més important d’aquest pla”, ha assegurat Larrosa.
La primera tinenta d’alcalde ha explicat que els costos de la redacció del projecte són de 117.249 € i un termini per fer-ho de 18 mesos. Així mateix, ha posat de relleu que “és un projecte innovador i transversal que transformarà la Mariola”.
Actuació en 23.000 m2
El projecte comprèn l’actuació en 23.000 m2 de sòl, en concret en els carrers que configuren els Blocs Mariola. El pla aborda una regeneració integral del barri que combina la millora de l’espai públic amb la rehabilitació dels habitatges, l’activació de l’activitat econòmica i amb actuacions ambientals. L’objectiu és transformar tant l’espai físic com la percepció estigmatitzada del barri i la seva comunitat, mitjançant un projecte innovador i exemplar que integra àmbits urbanístics, residencials, socials i ambientals.
Estratègia de conjunt
L’estratègia de conjunt que planteja la proposta inicial és la rehabilitació dels 400 habitatges existents, amb la renovació en façanes i instal·lacions per complir normativa d’habitabilitat i accessibilitat.
També inclou la dinamització de les plantes baixes i l’espai públic, que es vinculen amb nous usos vinculats a equipaments i comerç.
El projecte aborda la re-edificació dels buits urbans, redissenyant l’espai públic de qualitat per dinamitzar el barri, amb increment d’espai verd i superfície permeable.
Un barri més sostenible
Des del punt de vista de la sostenibilitat a l’espai públic es planteja la millora de la permeabilitat de les zones verdes, el reaprofitament d’aigua i generació d’energia i parcs veïnals com a espai de trobada.
Pel que fa als habitatges es proposa el desmuntatge elements existents a les façanes, l’aïllament façanes, l’increment de la superfície interior dels habitatges, passeres d’accés, ascensors i voladius, així com instal·lacions fotovoltaiques a coberta.
En l’àmbit de la sostenibilitat social, la proposta inclou la regularització habitacional i foment de la diversitat social, l’impuls de la constitució de les comunitats de veïns i la dignificació de l’àmbit perquè sigui valorat pel veïnat del barri com per la resta de la ciutadania de Lleida.
Una gran inversió per dignificar la Mariola
El paer en cap ha explicat que l’equip redactor del projecte guanyador del concurs ha estimat que la inversió giraria al voltant dels 30 milions d’euros. “Buscarem finançament per fer realitat aquest projecte, sabent ja que el Ministeri d’Habitatge i Agenda Urbana ja ha mostrat el seu interès pel mateix. Tindrem l’oportunitat de presentar el Pla de Millora de la Mariola a la ministra que visitarà al setembre estarà de visita a Lleida”.