La nova mobilitat a la ciutat, a debat amb la ciutadania de Lleida
La regidoria de Mobilitat ha organitzat aquesta tarda de forma telemàtica una jornada informativa sobre el projecte “Lleida, ciutat 30”, en la qual s’han explicat els objectius i els avantatges que comporta per a la reducció de l’accidentalitat i la contaminació, i s’han esvaït els dubtes dels assistents. Dimecres se celebrarà una segona jornada, que comptarà amb la participació de representants de col·lectius implicats en la mobilitat com el BACC Lleida, l’associació VMP i la Federació d’Associacions de Veïns.
Data publicació: Dimarts 24, novembre del 2020
Imatge: (c) Ajuntament de Lleida
Aquest vespre ha tingut lloc de forma telemàtica la primera de les dues jornades informatives sobre la nova mobilitat a la ciutat, que s’han organitzat arran de l’entrada en vigor del nou límit de velocitat per als vehicles de 30 km/h a la major part dels carrers de Lleida, dins del projecte, “Lleida, ciutat 30”. El regidor de Mobilitat, Vialitat, Trànsit i Horta, Joan Ramon Castro, ha donat la benvinguda als assistents i ha destacat Lleida Ciutat 30 és una aposta del govern municipal per a fer una ciutat més saludable, amb una circulació que convidi a conviure en la majoria de vies tant als cotxes com a les bicicletes, patinets i altres vehicles de mobilitat personal (VMP) i, sobretot, als vianants. Castro ha assenyalat que es tracta d’un “canvi radical en la mobilitat a la ciutat de Lleida”, però s’ha mostrat confiat en què podrà implantar-se sense dificultats. Així, des de principis d’aquest mes de novembre, ha recordat, tots els carrers de la ciutat, excepte les vies principals, tenen ja la velocitat de circulació limitada a 30 km/h. El Pla de Mobilitat Urbana de Lleida aprovat l’any 2013 ja preveia la implantació progressiva de zones 30 per tota la ciutat i la situació generada durant el confinament per la pandèmia n’ha accelerat la implantació. La jornada ha comptat amb la participació de tècnics de la Regidoria i comandaments de la Guàrdia Urbana que han exposat amb detall tots els canvis que ha suposat la implementació del projecte Ciutat 30 i els objectius d’aquesta mesura. Els objectius principals d’aquesta mesura són, per una banda, reduir la velocitat per a minvar els accidents de trànsit i la seva gravetat, i, per l’altra, reduir la pressió mediambiental, les emissions i el soroll a la ciutat. Amb el canvi, es pretén també reduir el trànsit a la xarxa secundària afavorir-hi els mitjans de transport més ecològics. A la nova Ciutat 30, un 87% dels carrers tenen la velocitat limitada a 30 km/h o menys i només en 26 de les 1.105 vies de la ciutat es permetran velocitats superiors als 30 km/h. Aquestes vies serveixen de connexió amb les carreteres d’accés, són rondes urbanes o vies de connexió entre barris que per la seva configuració han de suportar la majoria del trànsit de la ciutat. Accidents més lleus Pel que fa als accidents l’efecte de la reducció de velocitat és clar. Segons l’Organització Mundial de la Salut hi ha 8 vegades més possibilitats de morir si una persona pateix un atropellament d’un vehicle que circula a 50 km/h respecte si ho fa a 30 km/h. A més, els accidents greus es redueixen al 80%. Els conductors i les conductores redueixen a la meitat la distància de frenada davant d'un perill, fet que pot permetre evitar l'accident. Menys emissions Des del punt de vista mediambiental, la reducció de velocitat està previst que es tradueixi en una disminució de les emissions de diòxid de carboni d’un 3%, mentre que les partícules en suspensió a l’aire es reduiran en un 20% i el soroll es veurà minorat en una mitjana de 3 decibels. Senyalització Per a reforçar la informació a la ciutadania sobre la posada en marxa d’aquesta mesura s’han col·locat 20 cartells en els accessos a la zona urbana, on s’indica que velocitat màxima admesa en tots els carrers de la ciutat és de 30 km/h, excepte en les vies principals, on és de 50 km/h. També s’ha reforçat la senyalització horitzontal i vertical de limitació de velocitat a 50 km/h a les vies principals i es treballarà per eliminar alguns semàfors a llarg termini. Les persones participants en la jornada han pogut preguntar els seus dubtes als ponents, centrats en l’aplicació del nou límit de velocitat i en els llocs pels quals es podrà passar amb els diferents mitjans de transport. En aquest sentit, s’ha aclarit que els camins de l’Horta resten al marge de la modificació, de manera que segueixen tenint un límit general de 50 km/h, excepte quan s’hi indiqui el contrari, i no s’hi pot circular amb patinet. Respecte als VMP, durant la jornada s’ha explicat que poden circular per: Respectes a l’aplicació de sancions, Castro i el sotsinspector Antoni Salvador han recordat que s’ha donat un mes d’adaptació a la ciutadania, durant el qual la Urbana se centra a fer pedagogia, però sense sancionar, però que, un cop completat aquest termini, l’ordenança s’aplicarà i es sancionarà els incívics que no respecten els límits fixats. Segona jornada, aquest dimecres Les persones interessades a tenir més informació sobre els canvis de mobilitat que s’estan implantant a la ciutat encara són a temps d’inscriure’s en la segona d’aquestes jornades, que tindrà lloc aquest dimecres a les 19.00 hores, a través d’aquest enllaç. Aquesta segona jornada comptarà amb la participació de col·lectius interessats en la mobilitat a Lleida, com són el Bicicleta Club de Catalunya- BACC, l’associació VMP Lleida, que agrupa a usuaris de patinets i altres vehicles de mobilitat personal, i la Federació d’Associacions de Veïns de Lleida, que oferiran la seva perspectiva sobre el nou model de mobilitat. |