Els màxims representants de les institucions lleidatanes, els sindicats, la Federació d’Associacions de Veïns de Lleida i el grup d’usuaris de l’AVANT han acordat aquest matí formar un front comú per aconseguir millorar el servei d’aquests trens d’alta velocitat, en una trobada que han mantingut al Centre Cívic de l’Ereta, on han rebut un manifest per part del grup de viatgers que realitzen el trajecte diari a Barcelona, en el qual s’exposen les deficiències d’un servei cada vegada més insatisfactori.
L’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, ha actuat com amfitrió de la trobada en la qual també han participat el president de la Diputació, Joan Talarn; el delegat del Govern de la Generalitat, Ramon Farré; el primer tinent d’alcalde, Antoni Postius; la regidora de Participació, Elena Ferre; el president de la Federació d’Associacions de Veïns, Toni Baró; la secretaria general de CCOO, Cristina Rodríguez; el secretari del sector de ferroviaris del mateix sindicat, Alberto Puivecino; el secretari d’Afers Socials d’UGT, Ramon Moreno, i dos representants dels lleidatans que agafen cada dia el tren per anar a treballar a Barcelona, entre altres. El subdelegat del Govern central, José Crespín, ha excusat l’assistència per raons d’agenda, i també s’esperava l’assistència d’algun representant de Renfe, que finalment no ha aparegut. Al finalitzar la reunió, el paer en cap ha explicat que tothom havia estat d’acord a elaborar un document conjunt per recollir el contingut d’altres, bàsicament l’elaborat per CCOO, sobre les rodalies, l’alta velocitat i la mitja distància a Catalunya, i el manifest dels usuaris, que contempla mesures preses amb sismògrafs sobre les vibracions dels combois ferroviaris, que poden acabar provocant afectacions a la salut. Al mateix temps, s’ha decidit demanar una reunió amb la delegada del Govern central a Catalunya, Teresa Cunillera, i el ministre de Foment, José Luis Ábalos, perquè “entenem que estem davant d’una qüestió d’equitat, de ser tractats amb el mateix respecte i oportunitats pel que fa a horaris, tarifes i serveis que tenen a altres zones de l’Estat. No plantegem cap cosa estranya. Però és que no només ens preocupa no avançar, sinó també que no es produeixi un deteriorament en el servei”. Miquel Pueyo ha posat en valor la tasca dels usuaris lleidatans de l’AVANT i ha agraït la seva capacitat d’organitzar-se per plantejar i denunciar públicament la situació que pateixen, i a més ser capaços d’aglutinar totes les institucions. Tall de veu Miquel Pueyo El president de la Diputació, Joan Talarn, s’ha congratulat que totes les institucions lleidatanes hagin pogut seure i prendre una decisió col·lectiva. “És molt important que es visualitzi que valorem moltíssim les comunicacions de Lleida al territori, perquè s’ha constat que hi ha molta gent que vol viure a Lleida i treballar a Barcelona o a l’inrevés, però que, si no milloren les condicions, es quedaran a la capital, perquè així no poden continuar. I com valorem la importància de tot això, hem arribat a la conclusió que hem de parlar amb l’Estat, que té les competències per fer-ho i per buscar solucions definitives pel que fa a les freqüències de trens i preu dels abonaments, així com de la seva comoditat”. Tall de veu Joan Talarn El tinent d’alcalde i regidor d’Urbanisme, Antoni Postius, ha explicat que en la posada en comú d’aquest matí també s’han recordat les moltes iniciatives parlamentàries presentades, tant al Congrés com al Parlament, sobre aquest servei ferroviari i ha demanat coherència a “aquells que quan eren a l’oposició van fer costat a aquestes iniciatives, perquè ara que són al Govern de l’Estat siguin congruents per implementar aquestes qüestions”. Postius ha remarcat que “ens assisteix la raó, però hem de ser perseverants”. Tall de veu Antoni Postius
Els usuaris i el manifest En finalitzar la reunió, en nom dels usuaris de l’AVANT, Carles Feixa, s’ha congratulat que per primer cop hi hagi un consens ampli en la societat lleidatana sobre unes demandes i reivindicacions molt realistes. En aquest sentit, ha explicat que els signants del manifest, que a hores d’ara havien fet seu 279 viatgers que van i vénen de Barcelona diàriament, pot créixer molt més, ja que no només és gent de la ciutat l’afectada, sinó també la dels pobles del voltant i rodalies. El manifest reclama la supressió dels trens CAF, per tal de reemplaçar-los per unitats AVE i AVANT anteriors o per uns models equivalents, que no generin l’alt nivell de vibracions durant el trajecte, i repensar un sistema d’abonaments, rebaixant el preu i allargant la validesa, per tal de fer-lo més flexible i atractiu pels usuaris. Els usuaris de l’AVANT que treballen a Barcelona han calculat que inverteixen entre 3.000 i 5.000 euros l’any en desplaçaments per anar a la feina i que el temps utilitzat en el trajecte representa uns vint dies a l’any.
Preocupats pel desenvolupament sostenible El president de la Federació d’Associacions de Veïns, Toni Baró, ha expressat el seu suport a les iniciatives que s’han pres la taula de treball d’aquest matí, “perquè per primera vegada ens hem posat tots en alineació. Si volem aconseguir els objectius de desenvolupament sostenible de l’agenda 2030, hem de centrar-nos en el transport públic i, especialment, en el ferroviari, però aquest ha de ser assequible i viable”, ha dit. La FAVLL ha treballat amb dades del mateix Ministeri per cloure que només a la província de Lleida es calculen uns 20.000 desplaçaments diaris per carretera, del territori de Lleida fins a Barcelona. “Si no abordem aquest tema, tot serà un brindis al sol”, ha clos. Els sindicats també han fet una valoració positiva de la trobada. Cristina Rodríguez, de CCOO, ha recordat que el seu sindicat fa temps que treballa i aporta alternatives sobre la importància de la mobilitat i de l’afectació en el desenvolupament econòmic de Lleida. “Unes propostes que posem a disposició del territori, però sobre les quals cal prendre decisions de forma urgent, abans de la liberalització de l’alta velocitat. No podem perdre més temps. Tenim feina avançada per poder deixar el cotxe aparcat a casa”. El secretari d’Ocupació i Afers Socials d’UGT, Ramon Moreno, s’ha mostrat satisfet pels acords presos i perquè per fi hi hagi una única veu per acabar amb aquests perjudicis de l’AVANT i perquè Lleida exerceixi el paper de capitalitat en l’eix Manresa-Barbastre, la qual cosa influirà positivament en la resta de rodalies.
|