El ple de l’Ajuntament de Lleida ha aprovat avui inicialment, amb consens de tots els grups amb representació al consistori, l’Ordenança d’impuls econòmic per a projectes d’interès estratègic local, que ha de permetre escurçar a la meitat els tràmits municipals de creació o ampliació d’aquests projectes empresarials d’alt impacte.
La regidora de Promoció de la Ciutat, Pilar Bosch, ha destacat que aquesta ordenança és pionera a Catalunya i que té com a objectiu “promoure el desenvolupament econòmic de Lleida i la seva àrea d'influència”. És, ha dit, “una eina transformadora”, que permetrà “eliminar barreres innecessàries i apostar per un model àgil, transparent i eficient”.
“Respon a una necessitat clara, que és simplificar la burocràcia, reduir la càrrega administrativa a què s'enfronten les empreses, accelerar el creixement de les empreses ja implantades i la implantació també de noves activitats econòmiques. Especialment aquelles que siguin clau per al creixement de la nostra ciutat i que ens aportin un valor afegit amb la generació d'ocupació, de recuperació i foment de sectors tradicionals i emergents, tenint en compte alhora la protecció mediambiental, la promoció de la diversitat, la inclusió social i la igualtat”, ha assenyalat.
A més de reduir a la meitat tots els terminis dels que depenen a l'Ajuntament de Lleida, les empreses rebran un acompanyament per part de l'oficina Invest in Lleida & Talent amb els tràmits que siguin competència d'altres administracions, ha afirmat la regidora.
Bosch ha agraït l’aportació dels grups amb les esmenes per millorar el text i ha destacat la importància d’altres accions complementàries impulsades des del govern com la recuperació del Consell Municipal de la Formació Professional i la tasca de l'Institut Municipal d'Ocupació. A més, ha destacat que des de l'àrea de promoció econòmica s’ha acompanyat fins al 30 de setembre 62 projectes; que s’han rebut 66 sol·licituds pels ajuts a obertures o millores d’establiments comercials, dotats amb 150.000 euros; s’ha posat en marxa l’'espai d'innovació al comerç; i que l'oficina Invest in Lleida & Talent l'oficina d'atracció d'inversions posada en marxa fa un any ja ha acompanyat 22 projectes estratègics amb un valor de 116 milions d'euros.
La regidora del PP Maria Antònia Maller ha expressat el suport del seu grup a l’ordenança, afirmant que “ha de ser una oportunitat per a posar fi a la fuga d'empreses a altres províncies com a l'Aragó Oriental i per posiciona la nostra ciutat com un territori atractiu per al desenvolupament econòmic”.
La regidora d’ERC Anna Costa ha destacat que el seu grup està a favor del desenvolupament industrial de Lleida, perquè “necessitem empreses de valor, que retinguin talent, que ofereixin feina de qualitat i tinguin un projecte arrelat i realista” i ha defensat la necessitat “d’una administració que esdevingui vector de progrés”. També ha demanat un paquet de millores per a les petites i mitjanes empreses de la ciutat.
Des de Junts per Lleida, la seva portaveu adjunta, Neus Caufapé, ha considerat l’ordenança “una iniciativa clau per la promoció econòmica de la ciutat i per la captació d'inversions”. La regidora ha explicat que “la creació de l'oficina de captació d'inversions ja formava part dels pactes pressupostaris entre Junts i el Govern dels anys 24 i 25”. A més, ha remarcat la importància del Consell Municipal de l’FP.
Per part de Vox, el regidor Josep Roca ha defensat les esmenes del seu grup, que proposen reduir els requisits mínims pels projectes d'interès estratègic local. Tot i criticar la manca de diàleg, ha dit que “tot el que afavoreixi la creació de llocs de treball i l'impuls econòmic tindrà sempre el nostre suport”.
La portaveu del Comú de Lleida, Laura Bergés, ha considerat que l’ordenança té “elements positius de promoció de l’activitat econòmica”, però ha assenyalat la seva preocupació perquè la creació d’una via ràpida “impliqui cap retard en la via ordinària” i ha defensat tenir en compte criteris socials i ambientals.
Actualització de la tarifa de l’aigua
El ple també ha aprovat avui els expedients d’actualització de les tarifes del servei d’aigua i clavegueram, amb 14 vots a favor, 11 en contra i una abstenció; i el conveni en matèria de pobresa energètica entre la Paeria i Aqualia per als anys 2025-28, per 19 vots a favor i 7 abstencions.
L’acord del Pacte de l’Aigua entre els grups del PSC i ERC ha permès tirar endavant l’expedient, que dona compliment als termes establerts al contracte amb l’empresa concessionària Aqualia i que preveu actualitzar les tarifes un 3,13% de forma progressiva en funció del consum d’aigua, garantint les inversions necessàries a la xarxa i el fons social.
L’alcalde, Fèlix Larrosa, ha destacat que fins al 2026 s’han compromès 4 milions d’euros en fer millores a la xarxa i que sense els acords del Pacte de l’Aigua hauria calgut recórrer a contribucions especials per fer les obres als barris. A més, ha remarcat que Lleida és “la primera xarxa de capital de província espanyola amb una taxa d’eficiència del 90%”. “Som escrupolosos amb la gestió de l’aigua i ho fem també gràcies a aquests acords que signem, en aquest cas amb Esquerra Republicana per impulsar el Pacte de l’aigua”, ha afirmat.
També ha recordat que la llei prohibeix tallar el subministrament a persones vulnerables i que el conveni social aprovat avui ordena aquest procediment, ampliat ara a les comunitats i incloent un compromís i un pla de pagament.
Ampli suport al nou reglament del servei de transport urbà
El nou reglament del servei de transport urbà de persones viatgeres de Lleida ha rebut un ampli suport del ple municipal, amb 21 vots a favor i 5 abstencions. El nou document, que actualitza el que es va aprovar el 2022, garanteix l’accessibilitat, la inclusivitat i el civisme en el servei d’autobusos.
Una de les novetats més importants, que també s’emmarca dins del nou Pla d’Accessibilitat, és l’adaptació del reglament al Codi d’Accessibilitat. S’han modificat alguns articles que tenen a veure, per exemple, amb l’admissió de l’accés de cadires per a persones amb mobilitat reduïda, amb o sense motor, i altres elements de suport com caminadors o crosses. Per accedir als autobusos cal utilitzar les rampes habilitades que l’operadora haurà de vetllar pel seu correcte funcionament i el personal de l’empresa haurà de desplegar-les per possibilitar l’accés al vehicle a les persones amb mobilitat reduïda que utilitzin cadires de rodes o altres elements de suport necessaris. La regidora de Mobilitat, Cristina Morón, ha posat de relleu que “aquest document modernitza la normativa de transport de la ciutat, sobretot reforçant els drets de les persones usuàries, alhora que també fa èmfasi en l’accessibilitat i el civisme a bord dels autobusos”
Els grups de l’oposició han posat de relleu que un bon reglament ha d’anar acompanyat d’un bon servei, alhora que cal calendaritzar les actuacions que s’hi ha de dur a terme per acomplir amb aquest reglament. Tots els grups municipals que han presentat al·legacions al document han agraït a l’equip de govern que s’hagin tingut en compte i que s’hagin incorporat amb l’objectiu d’enriquir el document.
Llum verda a l’aprovació definitiva del Pla de Mobilitat
El ple també ha donat llum verda a l’aprovació definitiva del Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible, “un document que planifica polítiques i mesures amb un horitzó fins a l’any 2030”, ha explicat Morón. “En ell trobem mesures per reduir la dependència del vehicle privat, impulsar el transport públic i potenciar la mobilitat activa com pot ser amb bicicleta o vehicles de mobilitat personal, alhora que millorar la qualitat ambiental de l’aire de la nostra ciutat”, ha posat de relleu la regidora.
L’aprovació definitiva ha rebut 18 vots a favor, 6 abstencions i 2 vots en contra. “En els darrers mesos hem treballat ja diferents millores que promouen una mobilitat més sostenible, com nous carrils bici, el nou Pla d’Accessibilitat o l’inici de l’elaboració de l’estudi integral de la xarxa d’autobusos amb el procés participatiu i els tallers en diferents barris de la ciutat”, ha dit Morón. La regidora ha destacat que el Pla de Mobilitat Urbana posa les persones al centre per millorar la seva qualitat de vida: “Volem una ciutat més accessible, més sostenible i millor jerarquitzada. Necessitem la complicitat de la ciutadania perquè es faci seu aquest model de mobilitat”.
Els grups de l’oposició han fet èmfasi en què cal implementar de forma clara els objectius del pla i les actuacions que s’han d’afrontar, les quals han de tenir assignacions pressupostàries concretes.
Declaracions institucionals
Al ple d’avui s’han aprovat dues declaracions institucionals, consensuades amb tots els grups.
Per una banda, l’Ajuntament dona suport a la candidatura de les Catifes Florals del Corpus com a Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat per la UNESCO, candidatura que serà avaluada el 2026. La Paeria es compromet a donar suport al Patronat del Corpus de Lleida i col·laborar amb la Federació Catalana de Catifaires i amb la Coordinadora Internacional d’Entitats de Catifaires d’Art Efímer en el procés, així com treballar per promoure la documentació, la catalogació i la difusió de les catifes florals i de la festivitat del Corpus com a part del llegat cultural de Lleida.
De l’altra, també s’ha aprovat com a declaració institucional una moció presentada inicialment pel grup del PP per la millora del servei ferroviari AVANT entre Lleida i Barcelona i la igualtat d’oportunitats en l’accés a la mobilitat ferroviària. Demana millores com l’ampliació de freqüències, més flexibilitat amb els abonaments i noves bonificacions, entre d’altres.
Mocions
En l’apartat de les mocions, s’han aprovat les dues presentades per entitats. La promoguda per l’UGT de les Terres de Lleida per la pau, en defensa dels drets humans i de condemna al genocidi a Palestina ha estat aprovada amb 15 vots a favor, 2 en contra i 9 abstencions. Entre d’altres mesures, planteja visibilitzar el conflicte en les activitats proposades des de l’Ajuntament, incorporant espais de sensibilització, informació i reflexió ciutadana que fonamentin la cultura de pau, la defensa dels drets humans i que promoguin la solidaritat internacional amb les víctimes del genocidi.
També s’ha aprovat, en aquest cas per unanimitat, la moció promoguda per l’entitat Marea Pensionista de les Terres de Lleida, perquè l’Ajuntament de Lleida insti el Govern de l’Estat a complir de forma immediata la Disposició addicional sisena de la Llei 21/2021 i encarregui l’auditoria independent dels comptes de la Seguretat Social.
Quant a les mocions dels grups, s’ha aprovat en una votació per punts la presentada pel Comú de Lleida sobre el transport públic interurbà. El text planteja fer una diagnosi de les necessitats de mobilitat, definir un nou mapa de la xarxa de servei d’autobús interurbà, avaluar la viabilitat del sistema de pagament per quilometratge i impulsar el pla de Rodalies, entre d'altres accions.
També s’ha aprovat, en aquest cas parcialment, la presentada per Junts per Catalunya Lleida per reforçar el control del padró i prevenir l’empadronament fraudulent. Els apartats que s’han aprovat són els que fan referència a l’impuls d’una campanya informativa sobre la importància d’estar empadronat correctament; la consolidació d’una unitat tècnica de control, verificació i inspecció del padró municipal; instar el Govern a modificar la normativa d’empadronament per donar més eines als ajuntaments; i reclamar un finançament local més just.
En canvi, s’ha rebutjat, també en una votació per punts, la moció plantejada per Vox per impulsar una rebaixa generalitzada d’impostos municipals en matèria d’habitatge a Lleida.