Arqueologia, Paisatge i Patrimoni

Et trobes a:Inici/Arqueologia, Paisatge i Patrimoni/Notícies/La Paeria adquireix les Adoberies de la Rambla de Ferran

La Paeria adquireix les Adoberies de la Rambla de Ferran

Alcalde Larrosa: “Avançar en la recuperació d’edificis i d’espais històrics és una qüestió d'orgull de ciutat i una prioritat del nostre govern municipal”. La compra permetrà potenciar la difusió d’aquest Bé Protegit i les visites guiades a unes Adoberies que figuren entre les més antigues de l’estat espanyol i són les que millor s’han conservat. Aquest element patrimonial del segle XIII es pot conèixer per lliure, de dilluns a divendres, o en les visites guiades de Lleida Turisme.

Data publicació: Dilluns 21, de juliol del 2025


Imatge de la notícia La Paeria adquireix les Adoberies de la Rambla de Ferran

L’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, ha signat aquesta setmana l’adquisició del local on es troben les restes arqueològiques de les antigues Adoberies medievals, al número 9 de la Rambla de Ferran, un espai que fins ara s’ocupava en règim de lloguer. D’aquesta manera, la Paeria ha exercit l’opció de compra de què disposava per adquirir la finca a l’empresa propietària. La voluntat del govern municipal és que, amb aquesta compravenda, es potenciïn les visites guiades i la difusió que es fa d’aquests elements, d’acord també amb altres institucions, en el marc de l’Operació Rambla de promoció de tot aquest sector de la ciutat.

El paer en cap ha afirmat que “l’adquisició de les Adoberies és una oportunitat excel·lent per potenciar la divulgació del nostre patrimoni i, per tant, per posar-lo en valor”. “Tenim una ciutat amb una potencialitat enorme des del punt de vista patrimonial i ho hem d’aprofitar perquè el patrimoni ens defineix com a lleidatanes i lleidatans. Avançar en la recuperació d’edificis i d’espais històrics és una qüestió d'orgull de ciutat i una prioritat del nostre govern municipal”, ha afirmat Larrosa.

La compra del local on es troben les restes arqueològiques, incloses en el Catàleg de Béns Protegits aprovat inicialment per l’Ajuntament de Lleida, forma part del pressupost de 2025. El preu d’adquisició total ha estat d'uns 250.000 euros, incloent-hi els diners pagats a compte amb el lloguer durant els últims anys.

Les Adoberies medievals, del segle XIII, estan formades per dos obradors que contenen encara la canalització que s’utilitzava a l'Edat Mitjana, així com els elements necessaris per a l'adob de les pells per al seu aprofitament. Són de les més antigues de l'estat espanyol i les que millor s'han conservat.

A més de les restes arqueològiques, l’espai acull una oficina de l’Institut Municipal d’Ocupació orientada a atendre les persones residents en aquesta àrea de la ciutat, per tal d’oferir-los-hi oportunitats laborals i de formació.

Visitar les Adoberies

Les Adoberies es troben obertes al públic de dilluns a divendres en horari de 9 a 14 h. També es poden visitar en el marc de la ruta La Lleida Secreta, que té com a objectiu la posada en valor de les diferents actuacions arqueològiques que s’han dut a terme al Centre Històric de la ciutat i que inclou també la visita de les restes arqueològiques al soterrani del Palau de la Paeria i les restes de muralla medieval al carrer Anselm Clavé.

A més, Lleida Turisme organitza visites guiades per donar a conèixer amb més profunditat les Adoberies. Les pròximes visites tindran lloc els dies 22 de juliol i el 5 d'agost (català) i els dies 15, 23 i 29 de juliol i el 12 d'agost (castellà), totes a les 11 h. Les persones interessades han de reservar l’entrada trucant al 973 700 319 o enviant un correu a infoturisme@paeria.cat .

També el departament d’arqueologia de l’Ajuntament de Lleida programa visites guiades alguns diumenges. La pròxima visita serà el 28 de setembre coincidint amb les Festes de la Tardor. Més informació al corru electrònic vinearxiuarqueologic@paeria.cat i als telèfons 616 962 112 / 973 700 345.

 

Saber-ne més >>

Imatges relacionades

Et destaquem...