MOBILITAT, SERVEIS URBANS I HORTA

Et trobes a:Inici/MOBILITAT, SERVEIS URBANS I HORTA/Notícies/Nou reglament del servei de transport urbà de persones viatgeres de Lleida

Nou reglament del servei de transport urbà de persones viatgeres de Lleida

El nou document inclou novetats, com l’adaptació al Codi d’Accessibilitat, al llenguatge inclusiu i no sexista i la incorporació d’aspectes de civisme i conducta a bord de l’autobús, entre altres. Al proper ple municipal es portarà aquest document a la seva aprovació inicial, així com l’aprovació definitiva del Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible.

Data publicació: Dimarts 14, d’octubre del 2025


Imatge de la notícia Nou reglament del servei de transport urbà de persones viatgeres de Lleida

La 3a tinenta d’alcalde i regidora de Seguretat, Mobilitat i Civisme, Cristina Morón, ha informat a la comissió informativa de l’àmbit del nou reglament del servei de transport urbà de persones viatgeres de Lleida que actualitza el que es va aprovar al 2022. L’aprovació inicial d’aquest nou document, que es debatrà al proper ple municipal, inclou novetats, com l’adaptació al Codi d’Accessibilitat, al llenguatge inclusiu i no sexista i incorpora aspectes de civisme i conducta a bord de l’autobús, entre altres.

Morón ha posat de relleu que “aquest document modernitza la normativa de transport de la ciutat, sobretot reforçant els drets de les persones usuàries, alhora que també fa èmfasi en l’accessibilitat i el civisme a bord dels autobusos”

Una de les novetats més importants, que també s’emmarca dins del nou Pla d’Accessibilitat que impulsa l’Ajuntament de Lleida, és l’adaptació del reglament al Codi d’Accessibilitat. En aquest sentit, s’han modificat alguns articles que tenen a veure, per exemple, amb l’admissió de l’accés de cadires per a persones amb mobilitat reduïda, amb o sense motor, i altres elements de suport com caminadors o crosses. Per accedir als autobusos cal utilitzar les rampes habilitades que l’operadora haurà de vetllar pel seu correcte funcionament i el personal de l’empresa haurà de desplegar-les per possibilitar l’accés al vehicle a les persones amb mobilitat reduïda que utilitzin cadires de rodes o altres elements de suport necessaris. El nombre màxim admissible és de dos cadires o elements de suport o el que determini l’homologació del vehicle. Les cadires de rodes amb motors o aparells similars han de disposar del certificat d’homologació CE, les seves dimensions han de permetre situar-les als espais habilitats i les persones usuàries han de poder acreditar que tenen la mobilitat reduïda.

En aquest apartat també s’inclou que cal disposar d’un sistema d’informació que proporcioni a totes les persones usuàries, també aquelles que tenen alguna discapacitat física, visual, auditiva o intel·lectual, les dades relatives al servei. Així mateix, tant a les parades com a l’interior dels vehicles, han d’estar senyalitzades de forma clara, visible i amb informació actualitzada i també accessible per a tothom.

El nou reglament inclou aspectes de civisme i conducta a bord de l’autobús, com la prohibició de menjar, altaveus, practicar mendicitat o venda ambulant, entre altres.

També regula qüestions del servei a la demanda i parades nocturnes a demanda. En aquest últim cas, amb l’objectiu d’escurçar el recorregut entre la parada i el destí de les persones usuàries i, alhora, augmentar la seva seguretat en els desplaçament nocturns amb transport col·lectiu, en aquelles expedicions on els serveis municipals ho hagin autoritzat, entre les 22.00 i les 6.30 hores, les persones usuàries poden sol·licitar accionant el polsador de la parada i comunicar-ho verbalment al conductor/a que el vehicle efectuï la parada entre dues parades senyalitzades i que sigui el lloc més proper i segur al punt sol·licitat.

El document també ha inclòs la millora d’algunes regulacions com l’adaptació i detall de l’accés d’usuaris menors d’edat, parades provisionals per obres, la capacitat dels vehicles serà segons homologació del vehicle, no amb xifra com estava establert fins ara; l’ús fraudulent de les targetes de transport, la inclusió dels títols de l’ATM, la limitació del transport d’animals en cas d’aglomeracions i no permetre fer-ho sense el recipient de transport o que a bord de l’autobús s’acceptarà el pagament com a màxim amb bitllets de 10 €.

Aprovació definitiva del PMUS

La regidora també ha informat que en el proper ple municipal es portarà a l’aprovació definitiva el Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible que “és un document que planifica polítiques i mesures amb un horitzó fins a l’any 2030”. “En ell trobem mesures per reduir la dependència del vehicle privat, impulsar el transport públic i potenciar la mobilitat activa com pot ser amb bicicleta o vehicles de mobilitat personal, alhora que millorar la qualitat ambiental de l’aire de la nostra ciutat”, ha posat de relleu Morón.

El nou Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible, dins del qual també s’inclou el projecte i ordenança de la Zona de Baixes Emissions, la regidora ha explicat que té com a objectiu arribar a un altre repartiment modal en què els desplaçaments a peu incrementin fins al 55%, amb transport públic el 20, el 5% amb bicicleta i, la resta, amb vehicle privat. “En els darrers mesos hem treballat ja diferents millores que promoguin una mobilitat més sostenible impulsant diferents accions i iniciatives, com nous carrils bici, la  millora d’entorns escolars, el plànol Metrominut, bus nocturn en dies festius, reajustament de línies de bus, el bus llançadora de Ciutat Jardí, entre altres”.

Morón ha destacat que el Pla de Mobilitat Urbana posa les persones al centre per millorar la seva qualitat de vida. “Volem una ciutat més accessible, més sostenible i millor jerarquitzada. Necessitem la complicitat de la ciutadania perquè es faci seu aquest model de mobilitat i entre tots i totes fem pedagogia de com hem de compartir l’espai públic”.

Entre les propostes per potenciar la mobilitat a peu destaca, per exemple, el treball que ja s’ha començat a fer en el nou Pla d’Accessibilitat; pel que fa al transport públic s’ha iniciat també l’elaboració de l’estudi integral de la xarxa d’autobusos amb el procés participatiu (enquestes a la ciutadania) i, properament, els tallers en diferents barris de la ciutat. Pel que fa a la distribució urbana de mercaderies s’ha implementat un nou sistema de control amb APP que regula el temps d’estacionament i s’han revisat i unificat els horaris dels espais de càrrega i descàrrega en funció de les necessitats vinculades a l’activitat.

Saber-ne més >>

Imatges relacionades

Fitxers relacionats

Et destaquem...