L’Ajuntament de Lleida posarà en marxa la Zona de Baixes Emissions (ZBE) a la ciutat a partir de l’1 de gener de 2025, limitada al Centre Històric (un 10% del sòl residencial) i de forma progressiva, garantint excepcions per a les persones residents amb els vehicles registrats a la ciutat, que no patiran restriccions de circulació, i per altres casos com el transport públic, d’emergències, de persones malaltes i amb mobilitat reduïda, per exemple.
L’alcaldessa accidental i regidora de Seguretat, Mobilitat i Civisme, Cristina Morón, ha presidit aquest dimarts la Comissió Extraordinària de l’àmbit per explicar als grups municipals les actuacions que durà a terme l’Ajuntament de Lleida en matèria de mobilitat.
Pel que fa al projecte de la Zona de Baixes Emissions i l’ordenança que la regularà, Morón ha assenyalat que “hi ha normativa estatal i una altra normativa autonòmica que obliga a les ciutats, als municipis majors de 50.000 habitants, a implementar aquestes mesures que han d'ajudar a millorar la qualitat de l'aire i, en definitiva, per a millorar la salut i la qualitat de vida de tots els ciutadans i ciutadanes”. En tot cas, ha afegit, la voluntat del govern municipal és avançar en les mesures per assolir una millora ambiental i de salut, “però també creiem que ho hem de fer d'una manera molt progressiva, que aquests canvis siguin canvis que no tinguin un impacte molt contundent en el dia a dia dels ciutadans i ciutadanes dels lleidatans i lleidatanes.
La regulació de la ZBE contempla que els vehicles sense distintiu ambiental no podran accedir a l’àrea delimitada al Centre Històric de dilluns a divendres entre 7.00 i 20.00 hores, tot i que es fixarà una moratòria de sis mesos sense sancions per facilitar l’adaptació a la nova regulació i fer campanyes informatives. Els vehicles registrats a la ciutat no es veuran afectats per aquesta restricció, com tampoc els que tenen distintiu 0, ECO, C i B. Fora de l’horari establert i els caps de setmana l’accés serà lliure.
El calendari d’aplicació de la ZBE serà progressiu. Així, a partir de l’1 de gener de 2026, els vehicles amb distintiu B no podran circular per la ZBE en cas d’episodi ambiental. Dos anys després, a partir de l’1 de gener de 2028, ja no podran fer-ho de forma habitual.
En tot cas, es permetran fins a 24 accessos diaris anuals. Les furgonetes i petits camions de repartiment de mercaderies sense etiqueta ambiental tindran moratòria fins al 31-12-2026; el 2027 podran fer 52 accessos anuals; i a partir del 2028 ja seran equiparats a la resta de vehicles amb 24 accessos anuals.
Per a la regulació de la ZBE la Paeria comptarà amb 10 punts de control amb 23 càmeres, 4 càmeres addicionals al Centre Històric i entre 3 i 5 sensors d’emissions. Les sancions les establirà l’ordenança.
El perímetre de la ZBE també s’anirà modificant. Així, d’entrada abastarà el Centre Històric, incloent l’àrea delimitada per Rambla Ferran, av. Catalunya, Rambla d’Aragó, Balmes, Prat de la Riba i Príncep de Viana. A partir del 2028 està previst que es modifiqui per incloure tota la part central de la ciutat, entre avinguda del Segre-Francesc Macià-Avinguda de Madrid, fins a Ronda i Príncep de Viana. Finalment, l’1 de gener de 2030, està previst ampliar-la també al barri de Cappont (vegeu plànol adjunt).
El calendari per a l’aprovació del projecte i l’ordenança de la Zona de Baixes Emissions preveu que ara, un cop coneguda la informació a la comissió, els grups municipals puguin fer les seves aportacions, de cara a la comissió informativa ordinària de Seguretat, Mobilitat, Civisme i Convivència del mes de setembre. Els expedients passaran al ple de setembre per a la seva aprovació inicial. Durant l’octubre es farà el període d’exposició pública i l’aprovació definitiva està prevista per al mes de novembre, perquè pugui entrar en vigor al gener.
Actuacions complementàries a la ZBE
La tinenta d’alcalde també ha explicat a la comissió les actuacions complementàries engegarà l’ajuntament, en el marc del Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible, per facilitar la mobilitat als ciutadans i ciutadanes de forma paral·lela a la implantació de la Zona de Baixes Emissions.
L’Ajuntament de Lleida definirà un sistema d’aparcaments dissuasius perimetrals per promoure la interconnectivitat amb altres modes de transport, com l’autobús, amb connexions mitjançant busos llançadora per accedir al centre. A més, es millorarà la xarxa de camins de vianants i de bicicletes.
“Volem que s'apliqui la norma, però també posar a l’abast de la ciutadania eines, com altres modalitats de transport per facilitar l'accés allà on els seus vehicles no poden accedir. Volem reduir el nivell de contaminants ambientals que hi ha a la ciutat. Lleida es situa per sota de la normativa en qüestions ambientals, però encara no arribem als índexs de les recomanacions que marca l’OMS i, per tant, hem d'anar treballant a reduir els nivells de contaminació atmosfèrica que tenim a la ciutat”, ha afirmat Morón.
Nou Pla de Mobilitat
Durant la comissió també s’ha actualitzat la informació als grups sobre les propostes incloses en el Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible (PMUS), que prioritzarà les persones, ha explicat l’alcaldessa accidental.
"El Pla de Mobilitat Urbana Sostenible posa com a prioritat les actuacions per potenciar la mobilitat activa, a peu, la millora també de la xarxa de transport públic i la pacificació del transport rodat en barris i en entorns escolars", ha assenyalat la regidora.
El Pla, que es va iniciar el 2021 i ha comptat amb un procés de participació ciutadana en què s’han rebut 37 propostes, posa com a prioritat les actuacions per potenciar la mobilitat a peu, millorar la xarxa de transport públic i pacificar el trànsit rodat en barris i en entorns escolars.
Entre els principals objectius del PMUS hi ha el d’arribar a un repartiment modal en què la mobilitat activa sigui la predominant a la ciutat, és a dir, que el 55% dels desplaçaments siguin a peu, el 20% en transport públic, el 5% en bici i VMP i el 20% en vehicle privat.
Entre les propostes per potenciar la mobilitat a peu destaquen la creació del Pla Camina a Lleida, actualitzar i implementar el Pla d’Accessibilitat i el Pla de Camins Escolars Segurs per a centres educatius (que passarà a incloure també els instituts i les escoles bressol). Pel que fa a l’ús de la bicicleta, el document contempla l’elaboració del Pla director de la bicicleta per als propers 6 anys, que a més de la millora i interconnexió de la xarxa de carril bici urbana, també plantejarà enllaços interurbans, amb altres municipis, ha dit Morón.
En la mobilitat en transport públic es planteja també l’elaboració de l’estudi integral de la xarxa d’autobusos, tenint en compte el creixement de la ciutat i aspectes com la nova estació i els aparcaments dissuasius en el marc del projecte de Zona de Baixes Emissions.
A la distribució urbana de mercaderies s’implementarà un nou sistema de control amb APP que regularà el temps d’estacionament i es revisaran i unificaran els horaris dels espais de càrrega i descàrrega en funció de les necessitats vinculades a l’activitat.
Excepcions dins de la ZBE
La proposta de la Generalitat de categories de vehicles que poden accedir, circular i estacionar a les ZBE sense restriccions, amb la seva definició i el detall de quin règim d’excepcionalitat li aplica a cadascuna d’elles és el següent:
A. Vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda
B. Vehicles de serveis d’emergència i essencials
C. Vehicles dedicats al transport de persones amb malalties o discapacitats que els condicionen l’ús del transport públic
D. Vehicles que transportin persones diagnosticades de malalties que requereixen fer tractaments mèdics de manera periòdica
E. Vehicles que presten un servei o activitat singular
F. Vehicles que constitueixin un instrument necessari per a l’exercici de l’activitat professional les persones titulars dels quals estiguin pròximes a l’edat de jubilació
G. Vehicles de persones amb rendes baixes
- Unitat familiar de 2 persones, el límit serà l’IPREM multiplicat per 2,5.
- Unitat familiar de 3 persones, el límit serà l’IPREM multiplicat per 2,9.
- Unitat familiar de 4 o més persones, el límit serà l’IPREM multiplicat per 3,3
H. Vehicles en moratòria per reposició
I. Vehicles en moratòria que presten servei de transport públic i col·lectiu de persones (2 anys sempre i quan s’hagi aprovat un pla de renovació de la flota, després 24 autoritzacions diàries l’any)
J. Vehicles en moratòria que realitzen transport de mercaderies (1er any sense restriccions i segon any amb 52 autoritzacions diàries d’accés)
K. Vehicles en moratòria que presten serveis municipals de llarga temporalitat
L. Vehicles que disposin de matrícula estrangera i compleixin els requisits tecnològics i d'emissions d'accés a la ZBE