MOBILITAT, SERVEIS URBANS I HORTA

Et trobes a:Inici/MOBILITAT, SERVEIS URBANS I HORTA/Notícies/Larrosa: “Els nous combois marquen un pas endavant en la cohesió territorial i la mobilitat sostenible”

Larrosa: “Els nous combois marquen un pas endavant en la cohesió territorial i la mobilitat sostenible”

El Pla de Vilanoveta ha acollit la presentació del primer dels quatre trens de FGC que donaran servei a la línia Lleida-Terrassa l'estiu de 2026. La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha explicat que els nous trens “són un pas significatiu en la modernització del transport ferroviari a Lleida i a Catalunya".

Data publicació: Dilluns 22, de setembre del 2025


Imatge de la notícia Larrosa: “Els nous combois marquen un pas endavant en la cohesió territorial i la mobilitat sostenible”

L’alcalde, Fèlix Larrosa, juntament amb la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Carles Ruiz Novella, i el president d’Stadler Valencia, Íñigo Parra, han presentat aquest matí al Pla de Vilanoveta el primer dels quatre trens elèctrics que operaran la línia Lleida-Terrassa, a través d’FGC Rail, a partir de l’estiu de l’any que ve. 

El tren, procedent de la fàbrica d’Stadler a Albuixech (València) va arribar dijous a les instal·lacions d’FGC del Pla de Vilanoveta, que ja s’utilitza per a la línia Lleida-La Pobla de Segur i que s'adequarà per a la posada en servei de la línia Lleida-Terrassa. 

L’alcalde, Fèlix Larrosa, ha destacat que els nous combois marquen un pas endavant en la cohesió territorial i la mobilitat sostenible: "Hem de fer una reflexió de caràcter col·lectiu. Les ciutats avancen i cada vegada hi ha més gent que utilitza de forma intensiva el transport i això requereix decididament prendre decisions en matèria de mobilitat". També ha remarcat que és necessari que es facin "bones campanyes de divulgació per donar a conèixer els trens, ja que usar-los contribuirà a un desenvolupament més sostenible". 

La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha explicat que els nous trens “són un pas significatiu en la modernització del transport ferroviari a Lleida i a Catalunya" i que “la modernització forma part d'un projecte més ampli de millora de la xarxa ferroviària de Lleida, que té el propòsit d'incrementar la puntualitat i la fiabilitat del servei". 

Durant els dies entrants, començaran les proves de validació per a l’homologació d’aquest tren, que inclouran proves de tracció, de frenada, de comportament dinàmic, senyalització i telecomunicacions, entre d’altres.  

Aquesta tardor començaran les obres d’ampliació de la nau i les obres per a la instal·lació d’un torn de rodes i un túnel de rentada. Les actuacions es complementaran amb l’inici, a principis de l’any vinent, de la instal·lació d’un Centre de Gestió i de simuladors de conducció per a formació amb l’objectiu de convertir el Pla de Vilanoveta en el Centre Operatiu de Rodalies de Lleida. 

Està previst que els altres tres trens arribin entre el mes de novembre d’aquest any i l’abril del vinent. 

El servei d’FGC consistirà en 14 circulacions diàries entre Lleida i Cervera, cinc de les quals fins a Terrassa, cosa que millora la freqüència actual de la línia RL3 amb l’increment de tres circulacions. 

Nous trens elèctrics i accessibles 

Els nous trens elèctrics, formats per tres cotxes, tindran sis portes a cada costat (12 en total), 164 seients (140 de fixes i 24 d’abatibles) i una capacitat total de 439 viatgers. A banda dels indicadors sonors d’obertura i tancament de portes, els trens tindran un sistema d’enllumenat verd (obertura) o vermell (tancament) per facilitar la identificació de la maniobra per part de les persones amb discapacitat auditiva. A cada tren hi haurà 15 pantalles panoràmiques d’informació al client (cinc a cada cotxe). A més, el sistema d’informació al viatger comptarà amb 16 altaveus a cada cotxe. Per informar els passatgers de les andanes, els trens disposaran de vuit pantalles LED exteriors, dues de les quals de frontals (ubicades a la part superior de cada cabina) i sis de laterals. 

Els trens seran accessibles, sense escales d’accés des de l’andana i amb rampa automàtica a les portes properes a la zona de mobilitat reduïda. El pas interior entre cotxes està permès mitjançant passadissos d’intercomunicació, amb una lleugera rampa, sense graons. Cada tren disposarà de dos espais reservats per a persones amb mobilitat reduïda, així com dos espais multifuncionals per a bicicletes, cotxets, etc. 

La zona reservada per a persones amb mobilitat reduïda estarà ubicada al cotxe intermedi i disposarà d’un polsador per sol·licitar parada. El cotxe intermedi, a més, disposarà d’un sistema d’assistència per als usuaris amb audiòfons per comunicar transmissions de servei i anuncis d’emergència. El lavabo del tren, adaptat a persones amb mobilitat reduïda, tindrà porta d’accionament elèctric. 

Saber-ne més >>

Imatges relacionades

Fitxers relacionats

Et destaquem...